2016-04-25 08:30Pressmeddelande

Konferens om konkurrenskraftiga och värdeskapande tjänster

Alla pratar om tjänsteinnovation men spelreglerna ändras hela tiden. Spotify, Netflix och Ûber är exempel på företag som ändrat spelreglerna totalt i sina branscher. De har konkurrerat ut traditionella aktörer genom sin förmåga att se marknadens behov på ett nytt sätt och utnyttja dagens teknik till att skapa bättre kundupplevelser.

Onsdagen den 27 april samlas representanter från näringsliv, offentlig sektor, akademin samt andra som är intresserade på Karlstad Congress Culture Centre för ett seminarium om tjänsteinnovation och hur man kan utveckla konkurrenskraftiga och värdeskapande tjänster inom tillverkningsindustrin och detaljhandeln. Seminariet arrangeras av CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

I programmet medverkar bland andra Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi vid CTF, som att ge exempel på vad praktiker kan lära sig från tjänsteforskningen. Sofi W Elfving, ledare för Service System Research team inom Ericsson och doktor inom Innovation & Design, kommer att prata om hur Internet of Things skapar nya affärsmöjligheter. Lars Appelqvist, vd Löfbergs, kommer att prata om affärsmodellen för en kopp kaffe. Christer Johansson, köpman Ica maxi Bergvik, och Anders Gustafsson, professor vid CTF, kommer att dela forskning och pratiska erfarenheter av att arbete med kundupplevelser. I programmet medverkar även internationella tjänsteforskare från Arizona State University och University of Hawaii at Manoa, USA, samt Eawag, Schweiz.

Programmet börjar kl. 13.00 och avslutas kl. 17.00.

Se hela programmet ctf.kau.se

Medier hälsas välkomna.

För mer information kontakta: Lars Witell, CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, 073-620 95 16, lars.witell@kau.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och cirka 1 200 anställda.