2015-06-24 08:41Pressmeddelande

Klartecken för konstnärlig examen vid Karlstads universitet

Karlstads universitet får klartecken för att utfärda konstnärlig högskoleexamen och konstnärlig kandidatexamen. Det meddelade Universitetskanslersämbetet idag, 24 juni. Därmed kan musikerprogram erbjudas vid Musikhögskolan Ingesund, som är en del av universitetet.

- Det här är ett mycket glädjande besked och resultatet av ett långsiktigt arbete. Att utveckla utbildningar på konstnärlig grund kommer att ge fler möjligheter för våra studenter och samtidigt stärka det konstnärliga forsknings- och utvecklingsarbetet vid universitetet, säger rektor Åsa Bergenheim.

Musikhögskolan Ingesund i Arvika har under nästan ett sekel varit en viktig institution i svenskt och nordiskt musikliv. Här utbildas musiklärare av hög klass i en miljö av internationellt erkänd kvalitet både vad gäller lärare, lokaler och utrustning.

- Studenter från Musikhögskolan Ingesund är uppskattade i omvärlden med sin musikaliska skicklighet och goda pedagogisk förmåga. Tack vare beslutet om konstnärlig högskoleexamen och konstnärlig kandidatexamen, kan vi nu bredda verksamheten och även erbjuda musikerutbildningar. Idag gläds vi tillsammans; lärare, studenter och samarbetspartners, säger Carina Hauge-Rouass, prefekt vid Institutionen för konstnärliga studier.

De program med huvudområde musik som planeras är ett högskoleprogram på två år och ett treårigt kandidatprogram med start från hösten 2017. För examen på avancerad nivå anser Universitetskanslersämbetet att utbildningarna behöver utvecklas ytterligare, ett arbete som redan är påbörjat vid Musikhögskolan. Samtliga utbildningar blir till att börja med inom västerländsk konstmusikalisk tradition, men planer finns på en breddning mot såväl rytmisk och improviserad musik (jazz, pop och rock) som folkmusik. Även områden som komposition, dans, ensembleledning och musikproduktion kan bli aktuella i framtiden.

För mer information kontakta: Carina Hauge-Rouass, prefekt vid Institutionen för konstnärliga studier, tfn: 070-191 36 83