2023-03-06 10:16Pressmeddelande

Kaudagarna på plats igen med tusentals besökare

Biblioteksbyggnad och skylt Karlstads universitet i solskenBiblioteksbyggnad och skylt Karlstads universitet i solsken

Onsdag och torsdag den här veckan blir det mer folk än vanligt i korridorerna på Karlstads universitet när Kaudagarna gör comeback efter pandemin. Omkring 2 000 elever och andra besökare är anmälda till mässan.

Senast utbildningsmässan Kaudagarna arrangerades fysiskt på plats på universitetet var vårvintern 2020.

–Det är riktigt roligt att vi får till Kaudagarna på campus igen. De senaste årens pandemilösningar med digitala Kaudagar har inte haft samma genomslag som fysiska mässor. Vi är många som längtat att få välkomna gymnasielever och andra besökare och att få visa upp vårt universitet och våra utbildningar, säger Fredrika Swenson, projektledare för Kaudagarna 2023.

– Det känns väldigt spännande och vi satsar på flera nya inslag i årets Kaudagarna. Till exempel har vi temaföreläsningar som ”Vad gör en ingenjör?” där högskoleingenjörerna, civilingenjörerna med inriktning maskinteknik samt innovationsteknik och designprogrammet samarbetar.

Ett annat exempel på temaföreläsning är ”Att göra skillnad – miljö, risk och hälsa” som programmet för miljö och säkerhet och kandidatprogrammet i folkhälsovetenskap samarbetar om.

– Nytt för i år är också att programmen har erbjudits att ställa ut på mässan och att den nu också är öppen för allmänheten, inte enbart gymnasieelever, säger Fredrika Swenson.

Omkring 2 000 elever från gymnasier och folkhögskolor samt andra besökare är anmälda till utbildningsmässan. Här kan du läsa mer om arrangemanget.

Kaudagarna pågår klockan 8.30-13.30 onsdag 8 mars och torsdag 9 mars.

Medier är välkomna båda dagarna.

Kontakt: projektledare 070-938 60 05

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda.