2019-11-13 09:39Pressmeddelande

Karlstadstudenterna Emma Söderlind och Andreas Backlund tävlar om 250 000 kronor

Samarbetet mellan Karlstads universitet och svensk stålindustri fortsätter genom CRE8® the Future. På fredag 15 november arrangeras årets upplaga av kreativitetstävlingen där åtta studentlag från hela Sverige ska bidra till utveckling av stålindustrin. Andreas Backlund och Emma Söderlind från Handelshögskolan vid Karlstads universitet ingår i ett av lagen tillsammans med studenter från Mittuniversitetet och Uppsala universitet. Det lag som vinner får ett stipendium på 250 000 kronor.

- Det låter väldigt intressant att lösa problem för företag, min sambo har gjort det förut och det har verkat intressant, säger Andreas Backlund. Vi som ingår i laget studerar till biomedicinsk analytiker, jurist, civilekonom, industridesigner och själv läser jag internationella affärer, så jag tror att blandningen ger oss stora möjligheter i tävlingen.

Karlstads universitet har tillsammans med Drivhuset i Karlstad utvecklat kreativitetstävlingen CRE8® som innebär att lag med 4-5 studenter ställs inför en skarp utmaning som ett företag eller en organisation har.

Kreativitet behövs
- Stålindustrin är innovationsdriven och den globala konkurrensen hård. Vi behöver ha kreativa processer och kreativa medarbetare, CRE8® the Future är ett bra sätt att utveckla oss inför framtiden, säger Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret som är den svenska stålindustrins branschorganisation.

Samverkansuppdrag
Enligt modellen för CRE8® genomförs tävlingen under en dag och avslutas med att deltagarna pitchar sina lösningar för en jury, varefter en vinnare utses. Att genomföra CRE8® the Future hos Jernkontoret i Stockholm är i linje med universitetets samverkansuppdrag som innebär att med kompetens bidra till utveckling i det omgivande samhället. Tävlingsdagen leds av Cindy Bråtenfeldt och Patrik Bångerius från avdelningen för externa relationer vid Karlstads universitet.

- Jag är jättetaggad! säger Emma Söderlind som läser femte terminen på juristprogrammet. Jag vill ju tro att våra chanser är goda, men det är ju åtta starka lag inklusive vårt. På förhand vet jag inte så mycket om modernt stål, men det är ju kul eftersom det efterfrågats lag med deltagare som läser olika utbildningar.

Mer om CRE8® the Future
Mer om CRE8®