2019-12-13 13:28Pressmeddelande

​Karlstad – en av landets bästa studentstäder

Karlstad är en av tre städer som kan bli Årets studentstad 2019/2020.

– Jag tycker det är roligt att Karlstads universitet och Karlstad som stad placerar sig i toppen på denna lista. Det är ett bevis på att våra studenter trivs och att vår samverkan med kommunen är på rätt väg, säger Johan Sterte, rektor vid Karlstads universitet.

Det är Sveriges förenade studentkårer (SFS) som utser Årets studentstad och efter en nomineringsprocess har Karlstad kvalificerat sig till topp tre i landet.

– Studenterna är mycket viktiga för Karlstad, vi vill få dem att trivas så bra att de stannar kvar efter att de är klara med sina studier. Därför är det väldigt roligt att vi är topp tre på listan över Sveriges bästa studentstäder, säger Per-Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande.

Karlstads kommun och Karlstads universitet har en lång tradition av bra samarbete – ett samarbete som har fördjupats genom en handlingsplan med en rad gemensamma aktiviteter som håller på att genomföras.

I början av året kommer juryn att besöka de tre städer som gått vidare och i början av april presenteras vinnarstaden. Karlstad blev senast Årets studentstad 2009/2010.

Utmärkelsen Årets studentstad delas ut årligen till en stad som aktivt arbetar för att främja studenters situation och leverne. Utmärkelsen ges ut av Sveriges förenade studentkårer och har delats ut sedan 1999.

För mer information kontakta:

Per-Samuel Nisser (M) kommunstyrelsens ordförande, telefon 070-689 39 39.
Johan Sterte, rektor Karlstads universitet, telefon 070-538 35 36.
Therese Eriksson, universitetssamordnare, telefon 054-540 12 45.