2023-05-11 11:07Pressmeddelande

Jerker Moodysson ny rektor för Karlstads universitet

Jerker Moodysson, Dean and Managing Director at Jönköping International Business School.Jerker Moodysson, vd och akademisk ledare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

En enig universitetsstyrelse beslutade i mitten av februari att föreslå Jerker Moodysson som ny rektor för Karlstads universitet. Nu har regeringen utsett honom.

– Det känns spännande och jag är tacksam för förtroendet, säger han i en kommentar.

Jerker Moodysson tillträder sin nya tjänst 1 augusti 2023.

– Jag vill önska Jerker Moodysson ett stort lycka till i arbetet som rektor vid Karlstads universitet. Med sin långa och gedigna erfarenhet inom sektorn är han väl lämpad för uppdraget, säger utbildningsminister Mats Persson i en kommentar.

– Jag vill leda en kunskapsorganisation där medarbetare och studenter kan prestera, må bra och ha roligt, säger Jerker Moodysson efter torsdagens regeringsbeslut.

– Dessa mål är inte alltid lätta att förena, och det krävs ett lagarbete för att lyckas. Jag har fortfarande en del kvar att lära mig om laget i Karlstad, men det jag sett hittills är ett välskött universitet med kompetent och engagerad personal, en fungerande ledningsgrupp och styrelse, och en stark position i samhället. Jag ska göra mitt allra bästa för att bygga vidare på denna fina grund.

Jerker Moodysson är sedan 2016 vd och dekan vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, som är en del av Stiftelsen Högskolan i Jönköping. Han är disputerad i ekonomisk geografi vid Lunds universitet och blev professor 2015. Under perioden 2011–2016 var han akademisk ledare och biträdande föreståndare vid Centrum för Innovationsforskning vid Lunds universitet.

Jerker Moodysson tillträder alltså tjänsten som rektor för Karlstads universitet 1 augusti och installeras vid en officiell ceremoni i samband med Akademisk högtid i oktober.