2022-10-20 09:28Pressmeddelande

Jakten på de skygga algoritmerna intensifieras

Michael Karlsson, Karlstads universitetMichael Karlsson, Karlstads universitet

Tre forskare, varav två vid Karlstads universitet, har nu gjort framsteg och lyckats se skuggan av det som styr det du exponeras av på Facebook.

I studien “Publishing, sharing, and spreading online news - A case study of gatekeeping logics in the platform era” har forskarna Michael Karlsson, Elizabeth Van Couvering och Johan Lindell lyckats se skuggan av Facebooks delningsalgoritm.

- Vi har använt en princip som heter reversed engineering och på så sätt försökt få syn på algoritmen, förklarar Michael Karlsson. Då det inte har funnits någon metod för det här tidigare har vi har testat oss fram för att kunna se algoritmerna i arbete. En väldigt stor del av det som blir viralt blir det sannolikt på grund av att Facebooks algoritmer gör dem virala.

- Behovet att försöka se algoritmerna i arbete och att man får vara tolerant för nya metoder för att nysta i det är viktigt, säger Michael Karlsson. Vår studie visar att det går att göra det.

- De stora mediehusen borde vara intresserade av den här forskningen, säger Michael Karlsson. Dessutom tillför den här typen av forskning att trycket på plattformarna för att förklara sig i offentligheten ökar.

Studien finansierades av Anne Marie och Gustaf Anders stiftelse för mediaforskning

Forskarna bakom studien:

Michael Karlsson
Professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet
Kontakt: michael.karlsson@kau.se

Elizabeth Van Couvering
Lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet

Johan Lindell
Biträdande professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet

Hela artikeln om den intensifierade jakten på algoritmer på KAU.se

Läs hela studien

Jonathan Strandlund