2015-02-17 08:00Pressmeddelande

Invandrare - en resurs i samhället

Chimiddorj ”Chigi” Ranjin kommer från Mongoliet och har bott i Kil i fyra år med sin svenske man och två söner. Hon är en av deltagarna i Studieförbundet Vuxenskolans, SV:s, integrationsprojekt för anhörig- och arbetskraftsinvandrare. I ett seminarium på Karlstads universitet berättar hon om sina erfarenheter av att komma till Sverige.

- Jag är egentligen en social och modig person, men i Sverige blev jag sluten. Jag skämdes för att jag pratade så dålig svenska. När jag började i projektet fick jag veta mycket mer om samhället och jag fick nya vänner. Mitt språk blev mycket bättre och jag vågade börja prata med mina grannar. Tack vare dem fick jag veta att det fanns jobb att söka som personlig assistent. Nu har jag fast anställning som personlig assistent i Kils kommun, berättar Chimiddorj ”Chigi” Ranjin.

Seminariet ”Samverkan skapar utveckling på lika villkor” arrangeras av SV och Cerut, Centrum för forskning om regional utveckling, på Karlstads universitet den 20 februari. Syftet är att visa dels hur självkänsla och självförtroende får människor att växa och utvecklas, dels att varje individ bör ses som en unik resurs som bidrar till tillväxten i samhället med sina kompetenser och erfarenheter, vilket har betydelse ekonomiskt, socialt och kulturellt. Seminariet ska också inspirera till samarbete mellan alla aktörer som arbetar med integration.

Projektdeltagare, politiker och forskare diskuterar hur samverkan kan bidra till ännu bättre integration och utveckling. En av de medverkande är Jonas Gunnarsson, värmländsk riksdagsledamot för Socialdemokraterna och ordförande för europarådets svenska delegation. Han pratar migrationspolitik i Sverige och Europa. Deltar i en paneldiskussion gör även Niklas Wikström som är ordförande och kommunalråd för Folkpartiet i Karlstad samt ordförande för Mångfaldscentrum. Lena Grip, lektor i kulturgeografi vid Karlstads universitet, talar om att se bakom schablonerna och Cerut redovisar sin utvärdering av SVs projekt.

Tid och plats:
Fredag 20 februari klockan 13-15.30 i Ljungbergsalen (Ägget) hus 21, Karlstads universitet. Medierna hälsas välkomna.

Kontakt:
Annika Hedner, SV Värmland, telefon 054-22 15 46, mejl annika.hedner@sv.se.
Cecilia Möller, Centrum för forskning om regional utveckling, Karlstads universitet, telefon 073-697 53 36, mejl cecilia.moller@kau.se