2022-05-23 06:28Pressmeddelande

Innovation- och designingenjörernas examensutställning

Skylt Karlstads universitetKarlstads universitet

Nu på vårkanten har högskoleingenjörsprogrammet i innovationsteknik och design sin årliga utställning av examensarbeten. I år är det äntligen möjligt att bjuda in till utställningen på plats, denna gång i Mitt i City-Gallerian.

- Efter två år av enbart digital utställning så blir det nu en fysisk, eller analog om man så vill, utställning i lokal centralt i Karlstad, säger Johan Strandberg, programledare. De som tar tillfället att komma och se utställningen kommer att upptäcka att det finns många nya idéer som ger många nya lösningar. Studenterna har i sina projekt använt sig av designmetoder och aktiviteter för att hitta bra koncept och lösningar på sina problem. Hållbarhet blir en allt viktigare aspekt och där kan verkligen design göra stor skillnad med sin utvecklingskraft. Flera modeller och prototyper kommer också att visas upp.

Många olika uppdragsgivare
Studenternas examensarbeten visar även på en stor bredd och variation av samarbetspartner, här några exempel.

• Hur kan ett utegym för trädgårdsmiljö se ut? (Invencon är uppdragsgivare)
  • Framtagning av en oljeabsorberande matta, baserad på cellulosa, för konsumenter. (Biosorbe AB)
  • Utformning av ett brygghuvud till en esperessomaskin;  För en kundorienterad upplevelse. (3Temp)
  • Hur ser ett strukturerat underhåll ut i ett renseri? (Billerud Korsnäs)
  • Design för minskad klimatpåverkan; Hur gör man? (Semcon)
  • Idéer och koncept kring sittandet. (Support Design AB)
  • Hur ska nästa generations fibertråg till färdigrätter se ut? (Rottneros AB)

Tid och plats: tisdagen den 24 maj klockan 11.00–18.00 i Mitt i City-Gallerian, ingång Västra Torggatan.

För mer information kontakta Johan Strandberg, universitetsadjunkt i maskin- och materialteknik, tel 0709 296 757 eller  johan.strandberg@kau.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Carina Olsson
Carina Olsson
Kommunikatör Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap