2023-05-24 06:00Pressmeddelande

Inbjudan: Release av årets Clear River Racingbil

En av teammedlemmarna i Clear River Racing svetsarEn av teammedlemmarna i Clear River Racing svetsar

Formula student eller Clear River Racing, CRR, från Karlstads universitet är färdiga med årets bil och på torsdag den 25 maj avtäcks den nya bilen, CRR23, som tagit 26 200 timmar att bygga.

Clear River Racing, CRR, är ett team på 33 studenter, från olika utbildningar, som medverkar i tävlingen Formula Student, vilket är en av världens största ingenjörstävlingar för studenter. Teamet har under de senaste månaderna lagt över 26 000 timmar på att bygga en racingbil. Racingbilen innehåller över 1000 delar som studenterna har konstruerat, tillverkat och monterat ihop.

- Dämparsystemet på årets bil är utvecklat till något som inte gjorts föregående år, säger Filip Andersson, PR-ansvarig för CRR. Det är nytt chassi och aerodynamikpaketet är optimerat för lägsta möjliga vikt. Sedan är även flertalet detaljer och elsystem utvecklade för att vara så tillförlitligt som det bara går.

Tävling på anrika Silverstone

Till sommaren åker CRR-teamet till tävlingen i England vid Silverstone race circuit. Tävlingen äger rum mellan 19 och 23 juli. Studenterna organiserar sig som ett företag och ritar, konstruerar, bygger och finansierar bilen. Det har varit ett mycket lyckat projekt som för över15 år sedan startade som ett pilotprojekt med stöd av Ljungbergsfonden.

- Efter releasen är det dags att testa bilen inför tävlingen, samt finjustera och förbereda det som behövs för att få ett så bra resultat som möjligt, säger Filip Andersson.

De kommer börja med en egen testning, men i slutet av juni kommer CRR-teamet åka ner till Lund och delta i Nordic Test Event. Där deltar flertalet nordiska Formula studentlag och har en mindre testtävling där de tillsammans testar sina olika bilar och ger tips, råd och feedback. som vi kan ta med och ha användning av när vi åker till den riktiga tävlingen

- När vi tävlat i England så kommer vi avsluta årets projekt och arbetet med rekryteringen av nästa års team startar, säger Filip Andersson.

Formula Student - mer än att ”bygga en bil”

- Många tror att Clear River Racing ”bygger en bil”, men det är så mycket mer än så, säger Caroline Adolfsson Åhs, rådgivare för Formula student. De ritar, konstruerar, finansierar och bygger en bil. De har över 150 samarbetspartners och utöver tekniskt kunnande behöver de kunna presentera och försvara sin affärsmodell om själva byggandet. Bilen ska kunna gå att producera. Komponenterna har de hittat från världens alla hörn. Ni ser dom i verkstaden, men de har hela världen som arbetsområde och när de är färdiga hela världen som potentiell arbetsmarknad.

Tid: 13.30- 14.00.
Efter 14 finns möjlighet att komma ner på scenen och titta på bilen samt prata med teammedlemmarna.
Var: Aula magna

Filip Andersson, pressansvarig för CRR