2023-05-10 06:00Pressmeddelande

Hedersdoktorat till legendarisk musikproducent

Anders Lind, ljudtekniker, skivbolagsdirektör för Silence Records och hedersdoktor vid Karlstads universitet 2023.Anders Lind, ljudtekniker, skivbolagsdirektör för Silence Records och hedersdoktor vid Karlstads universitet 2023.

Med över 200 utgivna produktioner i miljontals exemplar är Silence-profilen Anders Lind en av Sveriges stora musikproducenter. Nu utses han till hedersdoktor vid Karlstads universitet.

Anders Lind är en av grundarna till skivbolaget Silence Records och studion Silence i Koppom. Han har sina rötter i den svenska musikrörelsen och är en stöttepelare inom svensk proggmusik. Genom sina produktioner, under drygt 50 år, har Silence satt värmländska Koppom på den internationella kartan. På sätt har Anders Lind och Silence haft och har ett stort inflytande på den svenska musikrörelsen och musiklivet. Kända alster som till exempel den internationella 70-talssuccén ”Sagan om ringen” av Bo Hansson har spelats in hos Silence. Listan är i övrigt lång på de artister och band som valt att spela in sin musik på Silence och många gånger i de värmländska skogarna – några är Kebnekaise, Dag Vag, Thomas Wiehe, Jan Hammarlund, Turid, Samla Mammas Manna, Ragnarök, Cosmic Overdose, Hederos & Hellberg, Hedningarna, Bob hund, Eldkvarn samt Träd, Gräs och Stenar.

Därutöver en mängd artister från andra bolag och även från Norge och Danmark.

Bidragit till utbildning av musikproducenter

Utan Anders Lind och studion Silence hade förmodligen inte musikproduktionsprogrammet, som numera är ett treårigt kandidatprogram vid Musikhögskolan Ingesund, funnits. Som både producent och tekniker har Anders Lind bidragit stort med sina kunskaper och erfarenhet till att forma och grunda programmet. Silence tar också kontinuerligt emot studiebesök av studenter som går utbildningen.

För sitt samarbete och engagemang i Musikhögskolan Ingesunds utbildning av musikproducenter, utses Anders Lind till hedersdoktor vid fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Karlstads universitet 2023.

- Nu blev jag förvånad! Men det har alltid varit stimulerande att träffa nya årskullar och berätta om musikhistorien och teknikens utveckling. Jag känner mig verkligen hedrad, säger Anders Lind.

Anders Lind promoveras till hedersdoktor vid fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap fredag 20 oktober då Karlstads universitetet firar Akademisk högtid.

Kontakt:

Anders Lind, ljudtekniker, skivbolagsdirektör för Silence Records och hedersdoktor vid Karlstads universitet 2023, 073-033 03 89.

Charlotte Palm Berggren
Charlotte Palm Berggren