2021-04-22 09:51Pressmeddelande

Hammarlunden segrare i en jämn regionfinal inom Teknikåttan

Teknikåttans digitala regionfinal med elever från fyra tävlande lag.Teknikåttans digitala regionfinal

Fyra åttondeklasser tävlade digitalt i en jämn regionfinal av Teknikåttan, arrangerat av Karlstads universitet, under torsdagen. Den vinnande klassen är 8C från Hammarlunden som går vidare till rikssemifinalen i början av maj.

Tävlingen Teknikåttan är öppen för landets alla åttondeklasser. Utmaningarna i tävlingen syftar till att väcka ungas intresse för naturvetenskap, matematik och teknik. Totalt har 20 värmländska åttondeklasser varit med i årets kvalificeringstävling. De fyra främsta klasserna gick vidare till regionstävlingen som ägde rum under torsdagen den 22 april.

Syftet med tävlingen är att väcka och stärka elevernas fantasi, kreativitet och uppfinnarförmåga, men också att ge stöd och inspiration till lärare som undervisar i teknik, matematik och i de naturvetenskapliga ämnena.

-Vi tycker att det är viktigt att ge fler elever möjlighet att delta i våra aktiviteter och hitta vägar till fortsatta studier inom teknik- och naturämnena, säger Caroline Tengberg, administrativ chef på fakulteten för Hälsa-, natur- och teknikvetenskap. Vi har varit med i Teknikåttan i många år och det syns tydligt hur tävlingen stimulerar elevernas kunskapsintresse.

Regiontävling

I år genomfördes regiontävling med final på distans. Till regiontävlingen hade klasserna utsett ett mixat lag bestående av både flickor och pojkar. Lagen ställdes inför olika uppgifter med frågor som bland annat handlade om rymden, fåglar och tekniska apparater. Prispengarna i regiontävlingen är 10 000, 7 500, 5 000 och 2 500 kr.

För Hammarlunden 8 C väntar nu en rikssemifinal den 6 maj 2021. Om det där skulle bli vinst, går man vidare till riksfinal. Riksfinalen streamas direkt från Högskolan i Dalarna den 20 maj. Klasserna eller de tävlande bjuds om möjligt in till regionens lärosäte alternativt sänds tävlingen från finalisternas skolor med personal från regionala lärosätet på plats.

Tävlande klasser i Teknikåttans regiontävling Värmland:
  • Hammarlundens skola 8C
  • Forshaga lärcenter H-stadiet
  • Ferlinskolan 8 D och 8 C, Filipstad

Susanne Walan, frågeledare Teknikåttan och projektledare för Teknikerjakten.
Tfn: 070-525 88 07

Tfn: 073 053 9296
Mejl: caroline.tengberg@kau.se

Stiftelsen Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond är en av Sveriges största privata fonder för utbildningsprojekt.

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer