2024-03-18 08:53Pressmeddelande

Grammatikdagen 2024 uppmärksammas på Karlstads universitet

Grammatikdagen is a national eventGrammatikdagen är ett nationellt evenemang som infaller fredag i vecka 12 varje år för att höja intresset för grammatik och språkstudier.

Före eller innande eller dem – ja språk och grammatik väcker känslor. Men vad är egentligen rätt och fel, eller är språk och grammatik mer än så? På Grammatikdagen fredagen den 22 mars ägnar lärare, elever och lärarstudenter en hel dag åt frågor och funderingar kring grammatik och språk.

Grammatikdagen är ett nationellt evenemang som infaller fredag i vecka 12 varje år för att höja intresset för grammatik och språkstudier. I år anordnar Karlstads universitet för första gången ett evenemang med föredrag och frågesport under Grammatikdagen, som vänder sig till gymnasieklasser, lärarstudenter, lärare och andra språkintresserade.

Dagen handlar om grammatik i bred bemärkelse med föredrag om allt från kreativ grammatikundervisning till kroppslighet i det poetiska språket. Föredragshållarna är forskare och lärare vid Karlstads universitet. Bo-A. Wendt, huvudredaktör för Svenska Akademiens ordbok, är även inbjuden gästföreläsare.

Förhoppningen är att vem som helst med intresse för språkfrågor ska få med sig något kring grammatikens värde. Under dagen anordnas en frågesport och är förstås på temat grammatik – och priser att vinna är olika populärvetenskapliga böcker om språk.

När? Fredagen den 22 mars, 09:00–15:00

Var? Geijersalen (12A138) i hus 12 på Karlstads universitet.

Hela programmet och länk till anmälan finns på kau.se/grammatikdagen 2024(https://www.kau.se/kalenderhandelser/grammatikdagen-2024

Programet är öppet för alla och det är fri entré.

För mer information kontakta: Rickard Nilsson på tel. 072-50 50 358 eller mejl: rickard.nilsson@kau.se

Press contact