2023-12-28 06:56Pressmeddelande

Forskaren: Så ökar du chansen att fixa nyårslöftet och behålla nya vanor

Porträtt Per KristenssonPer Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation

Börja träna, äta mer hälsosamt eller konsumera mer hållbart. Nyårslöftet kan leda till värdefulla beteendeförändringar – om du lyckas.
– Att sluta med gamla vanor och bibehålla nya är svårt. Men det finns tre saker att ha koll på för att öka chanserna att lyckas, säger forskaren Per Kristensson. Kunskap, omvärld och motivation.

Många människor har en önskan om att sluta eller börja med ett visst beteende, till exempel för sin hälsa, ekonomi eller för miljöns skull, men att lyckas bibehålla ett nytt beteende är ingen enkel uppgift, menar Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet.

Varför är det så svårt att lyckas med en beteendeförändring?
– Det är en nobelprisfråga utan enkelt svar. En första viktig skiljelinje går mellan om du eller någon annan vill att du ska göra förändringen, vilket påverkar din motivation. Men även om du vill och är motiverad är det långt ifrån givet att du lyckas. Här kan nog de allra flesta som försökt sluta äta onyttigt, börja träna eller leva mer sparsamt förmodligen instämma.

– Det vanligaste sättet att ändra på andra människors beteenden är med tjat, eller rättare sagt kunskap – fast när vi upprepar kunskap ofta upplevs de som tjat av mottagaren. Ta som exempel ”Håll avstånd kampanjen” under covid-19-pandemin där kunskap om det nya önskade beteende förmedlades överallt via reklamkampanjer och klistermärken. Ändå var det svårt för många att följa det nya önskade beteendet och hålla avstånd.

Vad beror det på?
– En faktor är att vår hjärna har en inbyggd energiekonom. Det innebär att många beteenden går på rutin utan att vi behöver tänka efter, vilket sparar energi och leder till att vi hamnar i invanda beteenden som är enkla att utföra. Visst har du någon gång tänkt att ”jag ska bara ta en kaka eller en handfull chips” och en minut senare har du kommit på dig själv med att ha ätit flera kakor eller nävar chips. Vi lyckas inte alltid kontrollera det beteende vi ursprungligen bestämde oss för.

Så hur kan vi öka chanserna att lyckas?
– Det finns inget ”så här gör du för att lyckas” då forskning visar att det finns för många eventualiteter som kan inträffa, men det finns tre faktorer att ha koll på för att öka sannolikheten att lyckas:

1. Kunskap. För det första behöver vi ha kunskap om varför vi behöver göra en förändring i vårt beteende. Vi behöver också ha förmågan att utföra det nya önskade beteendet samt få lite träning.

2. Omvärld. Få har förmågan att lyckas med en beteendeförändring utan att ha stöttande strukturer i sin omvärld. Vi behöver strukturer i vår omgivning som främjar önskade beteenden eller hindrar oönskade. Vill du sluta äta kakor, ha inga hemma. Vill du börja träna efter jobbet, packa väskan kvällen innan.

3. Motivation. Det är en klar fördel om vi själva tycker att det önskade beteendet är önskvärt och bra för oss, att vi själva är motiverade och inte gör det för någon annans skull.

– Att lära sig köra bil är ett bra exempel för beteendeförändring. Först får vi gå i körskolan för att få kunskap och träning. Sedan får vi hjälp via omvärlden, exempelvis via väglinjer, trafiksignaler och skyltar, och vi känner oss motiverade att köra bilen för att komma till ett visst ställe.

För mer information
Per Kristensson, professor, per.kristensson@kau.se, 070-974 08 60

Linda Fridberg
Kommunikatör för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap