2024-05-27 06:10Pressmeddelande

Formula studentlag redo för internationell tävling

En av teammedlemmarna i Clear River Racing svetsarEn av teammedlemmarna i Clear River Racing svetsar

Clear River Racing, Karlstads universitets framstående Formula studentlag, är stolta att presentera sin nya tävlingsbil inför den internationella tävlingssäsongen sommaren 2024. Laget, som består av 31 dedikerade studenter från olika utbildningsprogram, har arbetat intensivt med att designa, konstruera och tillverka en ensitsig tävlingsbil som ska representera universitetet på världsscenen.

Trots att Clear River Racing är ett av de mindre lagen sett till antal medlemmar, har de visat sig vara starkt konkurrenskraftiga i tidigare tävlingar, ofta mot lag med betydligt fler medlemmar. I år har laget ställts inför flera tekniska utmaningar, särskilt i samband med övergången till en ny drivlina på 600 volt – en markant förändring från de tidigare 100 volten. Denna uppgradering krävde omfattande arbete, från programmering till utveckling av egna kretskort, då inga plug-and-play-lösningar fanns tillgängliga.

En annan betydande förändring för årets bil är det nya chassit. Efter att ha använt samma chassikoncept i fem år, beslutade laget att utveckla ett nytt, lättare och kostnadseffektivare chassi som också uppfyller alla säkerhetskrav. Detta nya koncept medförde dock nya utmaningar som laget framgångsrikt övervann.

Formula Student är inte bara en motorsportstävling utan också en ingenjörstävling och företagssimulering. Därför är det avgörande för lagen att kunna motivera sina tekniska lösningar och visa upp en välbyggd bil. Clear River Racing har kvalificerat sig till fyra av de fem tävlingarna de siktade på och kommer att tävla i Österrike mot några av de största lagen i Europa.

Inför tävlingarna kommer laget att genomföra noggranna förberedelser på hemmaplan, inklusive att öva på alla tävlingsmoment. Detta för att säkerställa att bilen är i toppskick och redo att prestera på högsta nivå under tävlingssäsongen.

Nyfiken på hur bilen ser ut?

Tisdag 28 maj visar teamet upp bilen för allmänheten klockan 14.00. Medier är välkomna en stund innan releasen för intervjuer med Clear River Racing-teamet.

Var: Aula magna

När: 28 maj kl. 13.30

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Julia Westergren
Event Coordinator
Clear River Racing, Karlstads universitet
Telefon: +46 70-534 53 03
E-post: marketing@clearriverracing.se
Webb: www.clearriverracing.se

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 17 300 studerande och 1 300 anställda.

Press contact