2022-11-10 06:20Pressmeddelande

First Lego League – energi, kamp och programmering för barn

Framgångsrika ingenjörer eller teknikprojekt kräver många olika färdigheter och egenskaper. På lördag löser ungdomar teknik- och energiuppdrag i en internationell tävling på Värmlands Museum.

First Lego League är en teknikturnering för ungdomar i åldrarna 10 - 16 år där man arbetar med ett gemensamt uppdrag, men där lösningarna kan vara många. Tävlingen hålls på åtta orter i Sverige samtidigt.

- Ungdomarna lär sig att se sammanhang mellan de olika delarna av uppdragen, säger Susanne Walan, projektledare, Teknikerjakten, Karlstads universitet. De får en ökad förståelse av temat och problem relaterade till det, och sist men inte minst får de hitta lösningar.

Högaktuellt tema
Turneringen handlar inte bara om att bygga och tävla med robotar. Varje lag har tre moment som ska lösas: programmera en legorobot som ska klara vissa uppgifter på en bana, kunna beskriva och berätta hur de gjort så att andra förstår, samt en teoretisk del där årets tema heter Superpowered och handlar om energi.

- Tidigare erfarenheter om den här tävlingsdagen gör att entusiasm och kämpaglöd förväntas under robotkampen, säger Susanne Walan.

På turneringsdagen håller lagen presentationer inför domarna i alla kategorier. Lagen presenterar sina lösningar inom projekt och teknik samt presenterar hur kärnvärdena har genomsyrat arbetet. Lagen ska även delta i minst 3 robottävlingar. Varje tävling är 2,5 minuter lång. Champion-vinnarna i de regionala turneringarna får delta i den skandinaviska finalen, där de ställs mot andra Champion-vinnare från hela Skandinavien och Färöarna.

PROGRAM 12 NOVEMBER 2022

Plats: Värmlands Museum