2015-09-21 10:28Pressmeddelande

​Fira ForskarFredag i Karlstad

På fredag arrangeras ForskarFredag. På Karlstads universitet får besökarna bland annat testa hur laser kan fungera som energikälla för en musikspelare.

Det är tioårsjubileum av den europeiska satsningen Researchers’ Night, i Sverige kallat ForskarFredag. På 27 orter i landet kan man träffa forskare, prova på experiment och inspireras av forskning.

– ForskarFredag är ett roligt tillfälle för forskare och besökare att träffas och samtala, att upptäcka forskning man inte visste fanns och se hur forskningsresultaten påverkar oss i vår vardag, säger Susanne Walan, projektledare vid Karlstads universitet.

Aktiviteterna under ForskarFredag är gratis och öppna för alla, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp.

PROGRAM FREDAG DEN 25 SEPTEMBER

Kl. 9.30-11.30 – aktiviteter för skolklasser i den pedagogiska verkstaden, hus Vänern
Årets tema är ljus. Eleverna får testa användning av laser för att ge energi till en solcell som i sin tur driver en musikspelare. De får också undersöka olika typer av belysning, se hur vi uppfattar föremål i olika ljus, fotografera med lådkameror och framkalla egna bilder. Under besöket träffar eleverna forskare och tar del av en utställning som presenteras av Glava Energy Center och WSP Environmental.

Kl. 12.15-12.45 – öppen föreläsning i Eva Erikssonsalen (21A342), hus Vänern
Allmänheten hälsas välkommen till en öppen föreläsning med professor Kjell Magnusson som berättar om fjolårets Nobelpristagare i fysik och deras utveckling av blå ljusdioder.

För mer information
Kontakta Susanne Walan, projektledare ForskarFredag Karlstad, telefon 070-525 8807, e-post susanne.walan@kau.se.

ForskarFredag är en del av Researchers’ Night, ett EU-evenemang som firas den sista fredagen i september för tionde året i rad i mer än 300 städer. ForskarFredag i Karlstad arrangeras av Karlstads universitet med stöd av Ljungbergsfonden. ForskarFredag samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Forte, IKEM, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, Sveriges Ingenjörer, SULF, Teknikföretagen, Wenner-Gren Stiftelserna, Vetenskapsrådet, VINNOVA och Åforsk.