2015-10-02 08:39Pressmeddelande

Einstein, Harry Potter och programmering väntar på Barnens universitet

Barnens universitet har sedan starten 2008 haft fler än 6 000 besökare. På måndag öppnar Karlstads universitet återigen dörrarna för nyfikna och vetgiriga barn.

Med hösten kommer en favorit hos de unga, nämligen Barnens universitet. Under sex måndagar i oktober och november tas barn i åldrarna 8-12 år med på spännande resor in i forskningens värld. Besökarna kommer tillsammans med forskare att lära sig mer om Einstein och hans ekvationer om ljus, fara ut på rymdäventyr, knäcka programmeringskoden, höra hur journalister jobbar på olycksplatser, skapa idrottshistoria och besöka Harry Potters magiska kemivärld.

- Tack vare Ljungbergsfondens fortsatta satsning kan vi återigen erbjuda Barnens universitet, säger Jan Håkanson, administrativ chef vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap. Vi vet att det är efterlängtat då vi år efter år tar emot nyfikna barn från hela Värmland. Barnens universitet är en del av det större och mer långsiktiga projektet Teknikerjakten, och vi ser att intresset för teknik och naturvetenskap ökar i regionen både på gymnasie- och universitetsnivå.

På måndag inleds höstens omgång av Barnens universitet. Besökarna träffar då forskaren Marcus Berg, docent i fysik. Han kommer bland annat att prata om Einstein, belysa det så kallade ”babyfotot av Big Bang” och visa hur laserteknologi påverkar vardagen.

Program hösten 2015
Alla tillfällen pågår kl. 15.00-15.45 och hålls i Aula Magna, förutom den 9 november då man är i universitetets idrottshall.

Måndag den 5 oktober - Einsteins ljus: laser och kosmos
Marcus Berg, docent i fysik

Måndag den 12 oktober - Ett rymdäventyr
Susanne Walan, doktorand i naturvetenskaplig didaktik

Måndag den 19 oktober - Knäcka koden
Jorryt van Bommel, universitetslektor i matematikdidaktik, och Mia Lindström, adjunkt i matematikdidaktik

Måndag den 2 november - Kris och katastrof i medierna
Liselotte Englund, universitslektor i riskhantering

Måndag den 9 november - Idrott åt alla
Christian Augustsson, universitetslektor i idrottsvetenskap, med kollegor

Måndag den 16 november - Kan Harry Potter magi - eller är det bara kemi?
Anna Smedja Bäcklund, universitetslektor i kemi, Sara Wahlberg, doktorand i kemi

Mer information om varje tillfälle finns på www.kau.se/barnens-universitet.

Vid frågor, kontakta Jan Håkanson, administrativ chef vid Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, tel. 070-260 14 53

Barnens universitet ingår i Teknikerjakten och är ett projekt med stöd från Ljungbergsfonden i syfte att öka intresset för teknik och naturvetenskap.