2021-03-08 10:41Pressmeddelande

Digital mässa visar upp universitetets utbildningar

På onsdag den 10 mars är det dags för den årliga Kau-dagen, tidigare Informationsdagarna, på Karlstads universitet. I år blir det en digital mässa som ger möjligheter för fler målgrupper att besöka dagen.

Det snurrar många frågor i huvudet på de som funderar att studera vidare på akademisk nivå. Under Kau-dagen kommer besökarna kunna hitta sitt drömprogram, chatta med studenter och studie- och karriärvägledare och få koll på campus.

- Vi har drygt 3000 anmälda från bland annat Värmland, Dalarna och Västra Götaland, berättar Therese Eriksson, projektledare på Karlstads universitet.

Det är mestadels ungdomar som läser årskurs två och tre på gymnasiet som har anmält sig till dagen som kommer att vara live mellan klockan 12-18.

- Alla våra program på grundnivå har en egen monter, säger Therese Eriksson. Varje monter  innehåller information om programmet, en kort film med programledaren om vad programmet handlar om, samt möjlighet att chatta med både studie- och karriärvägledare och nuvarande studenter. En blandning av information och inspiration.

Varje besökare kommer att kunna göra en egen profil om vad de är intresserade av och vad de studerar idag, för att lättare hitta de utbildningar som passar just dem. Det gör även att personal från Karlstads universitet kan söka bland de besökare som valt att fylla i sina intressen och ta initiativ att chatta med dem och hänvisa till just det programmets monter.

- Det är tråkigt att inte få välkomna hit alla besökare på plats för att visa upp vårt fina universitet, säger Therese Eriksson. Men, det här är en smart lösning som kan ge fler möjligheten att komma i kontakt med våra utbildningar och prata direkt med nuvarande studenter på de olika programmen.

När: 10 mars, klockan 12-18

Var: https://karlstadsuniversitet.graduateland.com/sv/event/4871

Vem: Alla som är intresserade av utbildningar vid Karlstads universitet

Kontaktperson:

Therese Eriksson, projektledare för Kau-dagen och huvudansvarig för studentrekrytering vid Karlstads universitet.

E-post: Therese.eriksson@kau.se

Mobil: 073-089 85 49

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Åsa Bongnell-Höjer
Åsa Bongnell-Höjer