2014-12-18 08:00Pressmeddelande

Centrum för klimat och säkerhet beviljas 8 miljoner för forskningsprogram

Centrum för klimat och säkerhet, vid Karlstads universitet, har beviljats 8 miljoner kronor från Länsförsäkringars forskningsfond för forskningsprogram om minskade klimatrisker i framtidens bebyggelse och boende – lärande från tidigare händelser och samhällsplanering. Programmet är treårigt och pågår från hösten 2014 till årsskiftet 2017.

- För oss på Centrum för klimat och säkerhet innebär medlen en möjlighet att förstärka och fördjupa vår forskning inom området klimatrisker och samhällets hantering av dessa samt att arbeta långsiktigt tillsammans med Länsförsäkringar, andra forskningsmiljöer och olika samhällsaktörer för en kunskapsutveckling där målet är ett säkrare samhälle, säger Mikael Granberg, ledare för forskningsprogrammet.

Extrema väderhändelser blir vanligare
Det svenska samhället drabbas återkommande av effekterna från extrema väderhändelser. De senaste årens översvämningar, stormar, och vegetationsbränder har påverkat individer, infrastruktur och organisationer på olika nivåer och medfört stora samhällsekonomiska kostnader. Ett förändrat klimat innebär att väderhändelsernas frekvens och omfattning förändras och det mesta tyder på att Sverige i framtiden kommer att vara än mer utsatt för extrema väderhändelser. Framtida konsekvenser av extrema väderhändelser formas inte bara av hur ett framtida klimat kommer att se ut utan avgörs också i stor grad av hur vi med dagens kunskap väljer att bygga våra samhällen och vilka sårbarheter vi tar med oss in i framtiden.

- För att kunna arbeta för ett framtida boende som är ett tryggt, krävs bred samverkan mellan berörda samhällsaktörer, säger Mikael Granberg. Vi behöver tillvarata kunskap från de händelser som redan inträffat men också arbeta mer långsiktigt och söka effektiva åtgärder för att möta möjliga framtida förhållanden. Det är viktigt att forskningen är grundad i samhällets behov och att forskningens resultat på ett tydligt sätt kommer berörda målgrupper tillgodo.

En nationell resurs inom klimat och säkerhet
Centrum för klimat och säkerhet är ett kompetenscentrum inom området hantering av klimatrelaterade risker. Vi verkar som nationell resurs i utveckling och förmedling av kunskap och erfarenhet kring naturhändelser och risker utifrån dagens och morgondagens klimat - exempelvis kring översvämningar, skyfall, höjda havsytenivåer, jordskred och stormar. Vi integrerar forskning, samverkan och utbildning i projekt, kurser och nätverksbyggande.

För mera information kontakta Mikael Granberg, docent i statsvetenskap och forskare vid Centrum för klimat och säkerhet, på tel 072 305 64 67 eller mikael.granberg@kau.se