2019-12-06 10:15Pressmeddelande

Årets jullåt från Musikhögskolan Ingesund heter "Vinterdröm"

För femte året i rad släpper eleverna från Musikhögskolan Ingesund en jullåt. Traditionen förs vidare, men i år bryts mönstret av låtar på engelska och texten blir för första gången på svenska.

Årets låt, ”Vinterdröm” framförs av Ingesunds Christmas Ensemble med Elin Zampieri och Philip Wilson på sång. Under ledning av Carl Utbult, programledare för musikproduktionsprogrammet har studenterna skrivit och producerat den femte jullåten från Ingesund.

- När vi började projektet var vi ganska eniga om att vi ville göra låt på svenska, och i och med att klimatförändringarna blivit tydligare än någonsin de senaste åren ville vi gärna belysa detta i vår text på en snyggt sätt, säger Olivia Ahltorp, förstaårsstudent på musikproduktionsprogrammet.

Andra medverkande på årets jullåt är Ingesunds stråkorkester som dirigerades av Magnus Ericsson, David Sveningzon på trummor, Linnea Waljestål på slagverk, Erik Morath, Lasse Michelsen och Nathapat Ketmai på gitarr och Axel Rosén på elbas. Detta har resulterat i en pampig ballad som inspirerats av svensk pop och soul, kombinerat med klassiska inslag.

Tidigare år har singelomslagen till Ingesunds jullåtar haft samma koncept, men även detta omslag har i år fått en make-over.

- I år har vi en klass med många instrumentalister som själva är med och spelar på låten. Alla har dragit sitt strå till stacken och precis som tidigare år är jag mycket stolt över resultatet. En stämningsfull ballad med en svensk text som berör, säger Carl Utbult.

Insamling till Naturskyddsföreningen

Den 7 december har Vinterdröm live-premiär på Ingesunds årliga julkonsert. Enligt tradition har det varje år i samband med jullåten samlats in pengar till välgörande ändamål. I år blir det inget undantag då en insamling till Naturskyddsföreningen har startats av låtskrivarna själva.

Här kan du lyssna på "Vinterdröm" på Spotify

Kontakt

För mer information kontakta Carl Utbult 073-461 42 12 eller carl.utbult@mhi.kau.se.