2023-09-27 06:18Pressmeddelande

Årets alumn 2023: Marie Morin

Marie Morin, Mill Direcor, Stora Enso AB, Skoghalls BrukMarie Morin, platschef vid Stora Enso Skoghalls Bruk

Marie Morin, platschef vid Stora Enso Skoghalls Bruk, har utsetts till Årets alumn vid Karlstads universitet 2023. Hon är högskoleingenjören som utmanar det etablerade i sitt dagliga värv och leder mot framtiden för skogsindustrin och Värmland.

Marie Morin tog högskoleingenjörsexamen med inriktning energi- och installationsteknik i januari 1997 och har sedan dess ägnat i princip hela sitt yrkesliv åt den värmländska skogsindustrin.

Det känns väldigt hedrande att bli utsedd till årets alumn. Att vara student på Karlstads universitet var en fantastisk tid för mig och jag hoppas kunna vara en inspiratör till nästa generations studenter, säger Marie Morin.

Motiveringen till utmärkelsen

Motiveringen lyder: ”Årets alumn 2023 vid Karlstads universitet är Marie Morin, högskoleingenjören som utmanar det etablerade i sitt dagliga värv som platschef på Stora Enso Skoghalls Bruk. Hon leder mot framtiden för skogsindustrin och Värmland genom mångfaldstänk, hållbarhetsfokus och optimering via digitala såväl som mänskliga strategier.”

När hon nominerades till utmärkelsen lyftes också hennes målinriktade ambitioner att skapa en modern och attraktiv arbetsplats med hållbarhet, säkerhet, människor, kompetens, digitalisering, mångfald och inkludering som ledord.

En del av lösningen

Jag ser mig också som en ambassadör för skogsindustrin, säger Marie Morin. Skogen som historiskt varit så viktig för Sverige är idag än mer relevant i den utmanande klimatkris vi står inför. Skogen och skogsindustrin är en del av lösningen – att ersätta fossila material med förnyelsebara alternativ. Och för att göra det behövs nya kompetenser och ännu fler kvinnor till vår bransch.

–Jag tycker även att det är spännande att få komma närmare akademin igen och förhoppningsvis kan vi stärka banden mellan akademin och näringslivet än mer framåt.

Firas 7 december

Som platschef för Stora Enso Skoghalls Bruk leder Marie Morin brukets arbete med mångfald och inkludering och har satt samman en ledningsgrupp med lika många kvinnor som män, med kompetens i fokus. Framåt vill hon bygga en ännu mer inkluderande kultur.

Marie Morin får utmärkelsen Årets alumn torsdagen den 7 december. Vid ceremonin håller hon också en föreläsning och i samband med denna arrangeras studentaktivitet.

Utmärkelse sedan 2006

Karlstads universitet utser Årets alumn sedan 2006. Årets alumn är en person som studerat vid Karlstads universitet och som är en god förebild för universitetets studenter. Studenter och personal vid universitetet, medlemmar i alumnnätverket samt universitetets vänner är välkomna att tipsa om lämpliga kandidater utifrån följande kriterier:

• Årets alumn ska ha en examen på grundutbildningsnivå och/eller en examen på avancerad nivå och/eller en forskarutbildning från Karlstads universitet.
  • Hen har gett bevis på integritet i sitt valda yrke; att ha vågat utmana det etablerade och utforskat det okända inom sitt arbetsfält.

Här kan du läsa mer om tidigare alumner:

Kontakt vid frågor: Fredrika Swenson, sammankallande i Årets alumn-arbetsgruppen, som nås via e-post fredrika.swenson@kau.se eller telefon 0709-38 60 05

Jonas Brefält
Pressekreterare/kommunikatör