2024-10-16 13:25Pressmeddelande

Antalet sökande till Karlstads universitet minskar

Karlstads universitet logotyp med textKarlstads universitet logotyp med text

Antalet sökande till program och fristående kurser vid Karlstads universitet minskar med 4,7 procent inför vårterminen 2025.

När det gäller sökande till program är det dock positiva siffror för högskoleingenjör i energi- och miljöteknik, som för första gången har vårintag 2025. Denna utbildning har 65 sökande, varav 21 i första hand.

Även för magisterprogrammet i projektledning är det positiva siffror. Det är fortsatt populärt med 576 sökande, varav 321 i första hand. För ett år sedan hade programmet 320 förstahandssökande.

Till förskollärarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet och socionomprogrammet minskar antalet förstahandssökande. När det gäller förskollärare har trenden med färre sökande pågått några år, även nationellt.

Det totala antalet sökande till program och fristående kurser vid Karlstads universitet vårterminen 2025 är 19 283. Motsvarande siffra inför vårterminen 2024 var 20 228.

Program vid Karlstads universitet som var sökbara inför vårterminen 2025:

• Förskollärarprogrammet
  • Högskoleingenjörsprogrammet i energi- och miljöteknik
  • Kompletterande pedagogisk utbildning
  • Magisterprogram i projektledning
  • Masterprogram i psykologi med inriktning framtid och global överlevnad
  • Sjuksköterskeprogrammet
  • Socionomprogrammet
  • Yrkeslärarprogrammet

Kontakt:

Eric Nilsson, chef för enheten för utbildningsservice, e-post eric.nilsson@kau.se eller telefon 076-119 41 87.

Universitets- och högskolerådet om ansökningssiffrorna i Sverige:

Karlstads universitet forskar och utbildar kring samhällsviktiga frågor. Våra medarbetare och studenter drivs av att svara på nutidens och framtidens samhällsfrågor. Universitetet erbjuder 85 program på grund- och avancerad nivå samt 750 kurser inom drygt 50 ämnesområden.