2023-10-17 14:58Pressmeddelande

Antalet förstahandssökande till Karlstads universitet ökar

Karlstads universitet logotyp med textKarlstads universitet logotyp med text

Antalet förstahandssökande till program vid Karlstads universitet ökar med sju procent inför vårterminen 2024. Tre program sticker ut i ökningen: Masterprogram i psykologi med inriktning framtid och global överlevnad, Yrkeslärarprogrammet och Magisterprogram i projektledning.

Det nya masterprogrammet i psykologi med inriktning framtid och global överlevnad, som ges för första gången vårterminen 2024, lockade 62 förstahandssökande när ansökningstiden gick ut på måndagen. Totalt sökte 127 personer programmet.

–Fantastiskt! Vi ligger helt rätt i tiden för att dra igång den här utbildningen med fokus på hållbarhet ut ett psykologiskt perspektiv. Det är verkligen jätteroligt med så många sökande, säger programledare Anki Nordmarker.

Yrkeslärarprogrammet har funnits i många år vid Karlstads universitet och har inför vårterminen ökat antalet förstahandssökande med en procent. Totalt har 250 personer sökt programmet, varav 91 i första hand.

–Vi är glada att vi har många sökande, eftersom det är en oerhörd brist på yrkeslärare, säger programledare Anita Ward. En förklaring till att vi har många sökande kan vara att vi har många nöjda studenter sedan tidigare som pratar gott om Karlstads universitet och yrkeslärarprogrammet.

Magisterprogrammet i projektledning fortsätter att öka i popularitet. Nu med 605 sökande totalt, varav 320 i första hand, vilket är en ökning med 21 procent jämfört med förra året.

Antalet sökande totalt ligger på samma nivå som inför vårterminen 2023. Det totala antalet sökande till program och fristående kurser vid Karlstads universitet vårterminen 2024 är 20 228. Motsvarande siffra inför 2023 var 20 224.

Program vid Karlstads universitet som var sökbara inför vårterminen 2024:

Förskollärarprogrammet

Kompletterande pedagogisk utbildning

Kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade

Sjuksköterskeprogrammet

Socionomprogrammet

Yrkeslärarprogrammet

Internationella affärer

Magisterprogram i projektledning

Masterprogram i psykologi med inriktning framtid och global överlevnad

Kontakt:

Siffror och fakta, avdelningschef Helena Pallin, 076-315 20 19

Universitets- och högskolerådet om ansökningssiffrorna i Sverige:

Pressmeddelande med länkar till siffror

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda.

Press contact