2018-10-29 13:43Nyheter

Nyhetsbrev nr 3, 2018, från Datavetenskap vid Karlstads universitet

Datavetenskap vid Karlstads universitet är en av de främsta i världen inom sitt forskningsområde. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och universitet i hela världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om Datavetenskaps forskning och utveckling.

NYA FLEXIBLA SPETSUTBILDNINGAR BIDRAR TILL LIVSLÅNGT LÄRANDE
Karlstads universitet har under de senaste åren satsat intensivt på att utveckla flera internationella och flexibla spetsutbildningar. Under våren 2019 startar tre nya kurser som riktar sig till verksamma inom tjänsteinnovation och datakommunikation. Klicka här för att läsa hela nyheten.

FORSKARGRUPPEN DATAVETENSKAP FÅR HÖGT BETYG AV EXPERTGRUPP
Den 27-28 september arrangerade Datavetenskap vid Karlstads universitet en workshop för att få extern input på forskargruppen. Medarbetare presenterade forskningsmiljön för en internationell och rådgivande expertgrupp, IAB – International Advisory Board, som i sin tur gav feedback för utveckling. Att forskargruppen Datavetenskap har utvecklats mycket sedan excellentstatusen inrättades 2014 blev tydligt på många fronter. Klicka här för att läsa hela nyheten.

NÄTVERKET SOM GER JOBB
Det lönar sig att nätverka och engagera sig under studietiden - det var tydligt då studenter och företagsrepresentanter inom SNITS, Samverkan Näringsliv och IT-studenter vid Karlstads universitet, träffades för att knyta kontakter vid årets IT-middag den 20 september. Att många studenter erbjuds arbete efter avslutade ex-jobb var något som alla de tio deltagande företagen betonade under den inledande presentationen. Klicka här för att läsa hela nyheten.

KARLSTADS BÄSTA PROGRAMMERARE ÄR KORADE
Den 6 oktober hölls Karlstadmästerskap i programmering där studenter, alumner och representanter från lokala IT- och teknikföretag deltog. Efter avslutad tävling stod det klart att lag Bug repellent, med Dan Wolff från Altran, Marcus Söder från Sogeti och Niclas Fredriksson, student inom datavetenskap vid Karlstads universitet, vunnit med fyra lösta uppgifter. Klicka här för att läsa hela nyheten.

LICENTIATSEMINARIUM OCH DISPUTATIONER
Hittills i år har fem doktorander inom Datavetenskap vid Karlstads universitet lagt fram sina licentiatseminarium. Klicka på respektive titel nedan för att komma till avhandlingarna i DIVA.

11 maj – Licentiatseminarium, Jonathan Vestin, “SDN-Enabled Resiliency in Computer Networks”.
11 juni – Licentiatseminarium, Ala Al Aqra, “The Wicked Problem of Privacy - Design for Crypto-based Solutions”.
11 juni – Licentiatseminarium, Van Giang Nguyen, “Towards SDN/NFV-based mobile Packet Core: Benefits, Challenges and Potential Solutions”.
13 juni – Licentiatseminarium Dejene Boru Oljira, “Telecom Networks Virtualization: Overcoming the Latency Challenge”.
7 september – Licentiatseminarium, Nurul Momen, “Towards Measuring Apps´ Privacy-Friendliness”.

Ytterligare ett licentiatseminarium och en disputation är planerade för i år. Båda är öppna för allmänheten så välkommen att delta! För mer information klicka på titlarna nedan.

22 november – Licentiatseminarium, Ricardo Santos, "5G Backhauling with Software-defined Wireless Mesh Networks".
23 november – Disputation, Toke Høiland-Jørgensen "Bufferbloat and Beyond: Removing Performance Barriers in Real-World Networks".

Datavetenskap – Committed to excellence in computer networking, privacy and security, and software engineering.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra samarbetspartners eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut till en sändlista. Syftet med listan är enkom utskick av nyhetsbrev från Datavetenskap vid Karlstads universitet. Via denna länk kan du avregistrera dig från sändlistan och sluta prenumerera på vårt nyhetsbrev!