2017-09-29 15:22Nyheter

​Nyhetsbrev nr 3, 2017, från Datavetenskap vid Karlstads universitet

Datavetenskap vid Karlstads universitet är en av de främsta i världen inom sitt forskningsområde. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv och universitet i hela världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om Datavetenskaps forskning och utveckling.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra samarbetspartners eller för att vi tror att du har intresse av informationen.

SPETSUTBILDNING FÖR IT-BRANSCHEN OM HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
I maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft vilket innebär att alla som hanterar personuppgifter får en mängd nya lagar och regler att hantera. Vid Karlstads universitet går det nu att söka till kurser inom Inbyggd integritet - en distansbaserad, avancerad och internationell spetsutbildning för yrkesverksamma i IT-branschen. Klicka här för att läsa hela nyheten!

FRAMTIDENS NÄTVERKSTJÄNSTER I MULTIPLA MOLNBASERADE MILJÖER
Internettjänster blir en allt större del av vår vardag och ju mer komplexa tjänster som utvecklas desto högre krav ställs på systemen och nätverken bakom tjänsterna. Under veckan, 26 juni – 30 juni, arrangerade datavetenskap vid Karlstads universitet sommarforskarskolan ACRO 2017 med fokus på hantering av nätverkstrafik och fördröjningar i framtidens nätverkstjänster i multipla molnbaserade miljöer. Klicka här för att läsa hela nyheten!

SÄKERHET OCH INTEGRITETSSKYDD I MOLNTJÄNSTER
Molnbaserade tjänster är en av de mest snabbväxande delarna på ICT-marknaden men ett problem är osäkerhet angående skyddet av informationen i dessa tjänster. Med anledning av det så samlades cirka 30 forskare och experter under tre dagar, 27-29 juni, på Karlstads universitet för ett partnermöte inom projektet Prismacloud, Privacy and Security Maintaining Services in the Cloud. Klicka här för att läsa hela nyheten!

DOKTORAND PÅ INTERNATIONELLT FORSKARUTBYTE I TOKYO
Ricardo Santos, forskarstudent inom datavetenskap vid Karlstads universitet, är en av det fåtal juniora forskare vid svenska lärosäten som erbjudits möjlighet att under sommaren delta i ett japanskt forskarutbyte. Från början av juni och två månader framåt befinner sig Ricardo i Tokyo och arbetar tillsammans med forskarkollegor vid Tokyo Institute of Technology. Klicka här för att läsa hela nyheten!

KARLSTADMÄSTERSKAP I PROGRAMMERING
Lördag den 7 oktober arrangerar Datavetenskap vid Karlstads universitet årets upplaga av Karlstadsmästerskap i programmering. Detta är en deltävling i de nordiska mästerskapen i programmering, NCPC, som går parallellt på flera universitet och högskolor i Norden. Studenter, anställda, företagare, alla är välkomna. Klicka här för att läsa hela nyheten!

REKRYTERING I FOKUS UNDER IT-MIDDAG MED SNITS
Rekryteringsbehovet inom IT-branschen är stort och studenter på IT-utbildningar har därmed goda möjligheter att hitta bra jobb efter studierna. Men vad är det som är viktigt för de blivande arbetstagarna och stämmer det överens med vad branschen har att erbjuda? Klicka här för att läsa hela nyheten!

UTMÄRKELSE FÖR BÄSTA PAPPER PÅ TOPPRANKAD KONFERENS
Forskare inom datavetenskap vid Karlstads universitet mottog utmärkelse för bästa papper under den topprankade konferensen ISD, Information Systems Development 2017. Pappret handlar om användares perspektiv på hantering av personlig identifiering och åtkomst av digitala tjänster på nätet, och är framtagen inom projektet Credential där Karlstads universitet är delaktiga. Klicka här för att läsa hela nyheten!

UTMÄRKELSE FÖR BÄSTA DEMO UNDER IFIP NETWORKING
Projektet NEAT tilldelades utmärkelsen ”Bästa demo” under konferensen IFIP Networking som arrangerades i Stockholm den 12-15 juni. Demon presenterades av Zdravko Bozakov (Dell EMC) som representerade alla författarna. Klicka här för att läsa hela nyheten!

HALLÅ DÄR JUN CHENG, ADJUNGERAD LÄRARE INOM DATAVETENSKAP VID KARLSTADS UNIVERSITET
Du arbetar bland annat inom forskningsprofilen HITS, High Quality Networked Services in a Mobile World, vad är din roll inom HITS?
- Syftet med forskarprofilen HITS, High Quality Networked Services in a Mobile World, är att genom samarbete mellan industri och akademi förbättra tjänstekvaliteten hos mobilatjänster.
Klicka här för att läsa hela intervjun med Jun Cheng!