2023-12-13 10:04Nyheter

Nyhetsbrev från CRS, nr 2 2023

Vinjettbild nyhetsbrev Centrum för forskning om hållbar samhällsförändring. Hus i stad och fält på landet med gul textruta emellan.

En hållbar framtid kräver vidgade tidsperspektiv

Hur påverkar vårt agerande idag framtida generationer? Vilken effekt får det om vi tänker inte bara 50 eller 100, utan miljoner år framåt? Och vilken roll spelar historien för att skapa en hållbar framtid? Under två dagar på Karlstads universitet möttes forskare och praktiker från olika ämnen och verksamheter och utmanades i att tänka kring hållbarhet från olika perspektiv och i riktigt långa banor.

COP28 i Dubai - förberedelser och framsteg i klimatutbildning

Dubai är värd för den årliga konferensen för parterna COP 28 inom FN:s ramkonvention om klimatförändringar (UNFCCC) som startar idag. Uppmärksamheten riktas nu mot de viktiga stegen inför evenemanget. Avit Bhowmik, lektor i risk- och miljö, blickar tillbaka på det första av två möten som leder upp till COP, nämligen mötet för de underordnade organen (SB) i Bonn.

Läs hela artikeln på kau.se/crs

Från trendig medeltidsmat till fredagsmys och vattvälling

Vad gjorde grisen till sjöss och vad har Pommac för koppling till frikyrklighet? Den tvärvetenskapliga antologin Matarvets trådar: Från antik fisksås till svenskt fredagsmys bjuder på ett generöst smörgåsbord med exempel på mat som kulturarv.

Nu SURRar det på Karlstads universitet

Från slutet av augusti till slutet av september kommer Pollinera Sveriges utställning SURR att visas mellan biblioteket och Solsta Inns huvudentré. Utställningen visar pollinatörer i fantastiska närbilder och ger inspiration till hur man kan främja mångfalden av insekter i sin egen trädgård.

Watch - ny forskarskola för hållbart samhällsbyggande vid Karlstads universitet

Forskarskolan Att planera för vattenutmaningar i det hållbara samhällsbyggandet (Watch) är en mång- och transdisciplinär forskarskola för sju doktorander i ämnena biologi, kemi, kulturgeografi, risk- och miljöstudier, sociologi och statskunskap. Två av dem kommer vara lokaliserade till Karlstads universitet.

Läs mer om forskarskolan här.

Publikationer i urval

Artiklar och andra publikationer från våra forskare hittar du på CRS webbplats. Här är ett urval av de senaste vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationerna:

Amundsen, H.R., Dahlström, M., Josefsson, S., Kjønsberg, M. & Svensson, E. (2023) Ost, getter, landskap och hållbar utveckling, i Högström Berntson, J. & Schedin, P. (red) Matarvets trådar. Från antik fisksås till svenskt fredagsmys, Stockholm: Carlssons bokförlag, s 47-57.

Svensson, E., A, Dahlström, M., Amundsen, R.H. & Kjønsberg (2023) Reproducing bicultural heritage landscapes through alternative and retro-innovative food production, in Landscape Researchhttps://doi.org/10.1080/01426397.2023.2198764

Nordfeldt, M. and Dahlström, M. (2023) Civil society in local sustainable transformation – can bottom-up activities meet top-down expectations?, in Journal of Civil Society https://doi.org/10.1080/17448689.2023.2255692

Conservation or Development? Challenging the Heritagization of Shielings in Transitional Times, for Climate Mitigation and (Post-)Pandemic Development. Eva Svensson, Sigrún Dögg Eddudóttir, Ingela Kåreskog, Annie Johansson och Maria Sundqvist. Heritage & Society, publ 6 juli 2023. https://doi.org/10.1080/2159032X.2023.2228184

de Goër de Herve, M., Schinko, T., & Handmer, J. (2023). Risk justice: Boosting the contribution of risk management to sustainable development. Risk Analysis, 1–15. https://doi.org/10.1111/risa.14157