Välkommen till boksläpp den 20 september kl 13.00-14.40. Redaktörerna Bo Edvardsson och Bård Tronvoll introducerar och utforskar ämnen från sin nya bok. Boken ger en unik och toppmodern översikt över forskningen inom service management. Evenemanget som hålls på engelska är öppet för alla och livestreamas på Vimeo. Läs mer.
Bokmässan i Göteborg är tillbaka som mässa och bokfest. Den 22-25 september
fylls Svenska Mässan av författare och en kunskapstörstande och bokälskande publik. I år är Karlstads universitet en av arrangörerna hos Forskartorget och Helén Williams och Fredrik Wikström medverkar i programmet. Läs mer.
Fredrik Wikström, professor i miljö- och energisystem, svarar på frågor om elpriser och tipsar om hur du som användare kan minska energiförbrukningen. Läs mer.
Vi är glada och stolta över att se flera CTF-forskare som Literati Awards Winner 2022. Mia Larson har prisats för artikeln ”The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge”. Läs mer.
Jörg Pareigis har prisats för artikeln ”Office types and worker´s cognitive vs affective evaluations from a noise perspective”. Läs mer.
Christina Öberg har valts till ny ordförande för Nordic Academy of Management. Hon tillträdde posten den 25 augusti. Läs mer.
… du har nyligen varit i Bratislava och presenterat forskning på EHPS 2022. Kan du berätta om konferensen? – Det stämmer! Jag har varit på den internationella hälsopsykologikonferensen “36th Annual Conference of the European Health Psychology Society” som arrangerades i slutet av augusti. Läs mer.
Alexandre Sukhov reflekterar kring grön innovation med fokus på industriellt träbyggande och hur detta komplexa område påverkar olika aktörer. Läs mer.
Nu är det hög tid att anmäla ditt intresse till någon av höstens distanskurser för yrkesverksamma! Kurserna ger fem högskolepoäng, ges under cirka 10–12 veckor och är kostnadsfria. Se aktuellt kursutbud och anmäl intresse via länkarna nedan:
Kundmissnöjdhet och klagomålshantering. Kursstart vecka 42. Sista dag för intresseanmälan 2 oktober. Läs mer >
Consumer privacy - fundamentals. Kursstart vecka 44. Sista dag för intresseanmälan 23 oktober. Läs mer >
Gremyr, I., Birch-Jensen, A., Maneesh, K., & Löfberg, N. (2022). Quality functions’ use of customer feedback as activation triggers for absorptive capacity and value co-creation. International Journal of Operations & Production Management. 42(13). https://doi.org/10.1108/IJOPM-11-2021-0692
Mattsson, L. & Williams, H. (2022). Avoidance of Supermarket Food Waste—Employees’ Perspective on Causes and Measures to Reduce Fruit and Vegetables Waste. Sustainability. doi.org/10.3390/su141610031
Öberg, C., & Aronsson, H. (2022). The fair trade of environmental effects and regional disparities. Industrial Marketing Management, 105, 311-321. doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.06.014
Öberg, C., & Lundberg, H. (2022). Mechanisms of knowledge development in a knowledge ecosystem. Journal of Knowledge Management, 26(11), 293-307. doi.org/10.1108/JKM-11-2021-0814
Petros Sebhatu, S. & Enquist. B. (2022) Values and Multi-stakeholder dialog for business transformation in light of the UN Sustainable Development Goals, Journal of Business Ethics. doi.org/10.1007/s10551-022-05195-x
Shulman, Y., Kitkowska, A., & Meyer, J. (2022). Informing Users: Effects of Notification Properties and User Characteristics on Sharing Attitudes. International Journal of Human-Computer Interaction. doi.org/10.1080/10447318.2022.2086592
Tierney, K., Karpen, I.O. & Westberg, K. (2022). The role of brand-facing actors in shaping institutions through brand meaning co-creation, in S. Markovic, R. Gyrd-Jones, S. von Wallpach, and A. Lindgreen (Eds.), Research Handbook on Brand Co-Creation, (pp. 122-137), Edward Elgar Publishing Limited. www.elgaronline.com/view/edcoll/9781839105418/9781839105418.00017.xml
Edvardsson, B., & Tronvoll, B. (2022). The Palgrave Handbook of Service Management, Palgrave Macmillan Cham. doi.org/10.1007/978-3-030-91828-6
Kawabata, Y., Kusakabe, H., Fujii, S., Nakamura, F., Friman, M., & Olsson, L. E. (2022). A Study on the Relationship between Subjective Well-Being and Accompanying Activities in Urban Leisure Experiences. Journal of Tourism and Leisure Studies, 7(1), 1-21. https://doi.org/10.18848/2470-9336/CGP/v07i01/1-21
Abadzhiev, A., Sukhov, A., Sihvonen, A., & Johnson, M. (2022). Managing the Complexity of Green Innovation. European Journal of Innovation Management, 25(6). doi.org/10.1108/EJIM-02-2022-0098
Tronvoll, B., & Edvardsson, B. (2022). Customer experiences in crisis situations: An agency-structure perspective. Marketing Theory. doi.org/10.1177%2F14705931221104520
Han, H., Lee, J., Edvardsson, B., & Verma, R. (2022). Developing a Strategic Viability-fit Model of Mobile Technology Adoption in Hotels. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 13(1), 85-99. doi.org/10.1108/JHTT-05-2020-0109
Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet, forskar om tjänster och värdeskapande genom tjänster i nära samarbete med näringsliv, offentliga organisationer, universitet och forskningscenter runt om i världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.
Du får nyhetsbrevet för att du är samarbetspartners, har anmält dig till nyhetsbrevet eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut till en sändlista via Notified som endast används för utskick av nyhetsbrev från CTF.
Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.