2021-08-23 14:02Nyheter

Nyhetsbrev 3, 2021, från CTF vid Karlstads universitet

Människor som dricker kaffe och pratar i en soffa

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta inom tjänsteforskning. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv, offentliga organisationer, universitet och forskningscenter i hela världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

SEMINARIUM: "THE CTF STORY" 26 AUGUSTI
Den 26 augusti kl. 13-14 bjuder vi in till seminariet "The CTF story" då CTF:s grundare Bo Edvardsson ger oss en tillbakablick och blickar framåt på CTF:s framtida roll tillsammans med inbjudna gäster. Seminariet hålls via Zoom och är öppet för alla. Det är kostnadsfritt men anmälan krävs för att få en Zoom-länk. Läs mer och anmäl dig här.

35-ÅRIG JUBILAR BJUDER IN TILL SEMINARIESERIE I TJÄNSTEFORSKNINGENS SPÅR
I år firar CTF 35-års jubileum och det uppmärksammas genom en seminarieserie där deltagarna får ta del av aktuell forskning samt historier och reflektioner från CTF:s verksamhet. Seminarieserien inleds den 26 augusti och är öppen för alla. Läs mer.

BEGREPPEN "FIKA" OCH "HYGGE" I FOKUS FÖR NY STUDIE
Mia Larson, professor i företagsekonomi, är en av författarna bakom en nypublicerad artikel som visar hur de nationella turismorganisationerna i Sverige och Danmark använder begreppen "fika" och "hygge" i sin marknadsföring på sociala media. Läs mer.

HALLÅ DÄR LARS WITELL, PROFESSOR I FÖRETAGSEKONOMI …
… du är projektledare för DISCERN som är en av CTF:s stora forskningssatsningar. Vad handlar projektet om och vad har ni forskat om under det senaste året? Läs mer.

SÅ HAR HANDELN HANTERAT FÖRSTA ÅRET MED PANDEMIN ENLIGT KUNDERNA
Färre kunder i butiker, minskad efterfrågan och leveransproblem har varit vardag för många handlare under pandemin. Men också ökad efterfrågan på varor och tjänster och behov av att snabbt ställa om och anpassa verksamheten så att kunderna känner sig trygga. De som kunderna tycker lyckats bäst är Coop, Ica, Ikea, Hemköp och Lindex, enligt en undersökning från CTF. Läs mer.

MÖT TVÅ NYA FORSKARKOLLEGOR
Vi är glada över att välkomna Karin Ahlin, ny postdoktor, och Henrik Johansson Rehn, ny doktorand, till oss på CTF. Vi bad dom berätta lite om sig själva och det kan du läsa genom att klicka på länkarna ovan.

NY KURS OM SERVICE MANAGEMENT FÖR YRKESVERKSAMMA
Vill du lära dig mer om tjänsteforskning, hur det kan användas i praktiken för ökad konkurrenskraft och lönsamhet inom olika verksamheter? Välkommen till kursen "Tillämpad service management för yrkesverksamma" som startar den 20 september och som pågår till och med den 26 oktober. Kursen vänder sig till dig som arbetar inom tillverkande företag, tjänsteföretag eller offentliga organisationer och som vill utveckla sin kompetens kring värdeskapande, konkurrenskraft och organisationsutveckling samt ledarskap och ledningsstöd. Läs mer och ansök nu!

Call for papers: QUIS17
Du kan skicka in abstrakt till den vetenskapliga konferesen QUIS17, The 17th International research symposium on service excellence in management, till och med den 30 september 2021. CTF är en av medarrangörerna till konferensen som är planerad till den 13-16 januari 2022. Läs mer på: https://vinuni.edu.vn/quis17/

VÅRA SENASTE PUBLIKATIONER
Här är ett urval av våra senaste publikationer. Samtliga publikationer finns på ctf.kau.se.

Edlom, J. & Karlsson, J. (2021). Keep the Fire Burning: Exploring Hierarchies of Music Fan and the Motivations of Superfans, Media and Communication, Vol. 9 Iss. 3 pp. 123-132. doi.org/10.17645/mac.v9i3.4013

Koskela-Huotari, K., Patrício, L., , Jie Zhang, Karpen, I.O., Sangiorgi, D. , Anderson, L., & Bogicevic, V. (2021). Service system transformation through service design: Linking analytical dimensions and service design approaches, Journal of Business Research, Vol. 136, pp. 343-355. doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.07.034

Caprioli, L., Larson, M., Ek, R., & Ooi, C-S. (2021). The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge. Journal of Place Management and Development, Vol.14 (2). doi.org/10.1108/JPMD-12-2019-0114

Gummerus, J., Mickelsson, K. J., Trischler, J., Härkönen, T., & Grönroos, C. (2021). ActS-Service Design Based on Human Activity Sets. Journal of Service Management, Vol. 32 (6), 28-54. doi.org/10.1108/JOSM-09-2019-0275 Vol. 49 (3), 473-491.

Trischler, J., & Kaluza, J. (2021) Co-production in the recruitment of frontline public service employees. Policy & Politics, Vol. 49, (3) pp. 473-491. doi.org/10.1332/030557320X15986403024733

Aas, T. H., Hjemdahl, K. M., Nordgård, D., & Wästlund, E. (2021). Outbound Open Innovation in Tourism: Lessons from an Innovation Project in Norway. Managing Open Service Innovation (pp. 167-185). doi.org/10.1142/9789811234491_0008

Börjesson. M., Friman M., and M. Fadaei (2021). Large increases in bus use in Sweden: lessons learned. In Graham Currie "Handbook of Public Transport Research". (pp. 434-453). Edward Elgar Publishing. doi.org/10.4337/9781788978668.00029

Geissinger, A., Pelgander, L., & Öberg, C. (2021). The identity crisis of 'sharing': From the co-op economy to the urban sharing economy phenomenon. In T. Sigler & J. Corcoran (Eds.), The Modern Guide to the Urban Sharing Economy (pp. 41-55): Edward Elgar Publishing. doi.org/10.4337/9781789909562.00010

Kowalkowski, C., Sörhammar, D., & Tronvoll, B. (2021). Digital Servitization: How Manufacturing Firms Can Enhance Resource Integration and Drive Ecosystem Transformation. In M. Kohtamäki, T. Baines, R. Rabetino, A. Z. Bigdeli, C. Kowalkowski, R. Oliva, & V. Parida (Eds.), The Palgrave Handbook of Servitization (pp. 27–39). Cham: Palgrave Macmillan. doi.org/10.1007/978-3-030-75771-7_2

Witell, L. (2021). Business Models for Digital Service Infusion Using AI and Big Data. In M. Kohtamäki, T. Baines, R. Rabetino, A. Z. Bigdeli, C. Kowalkowski, R. Oliva, & V. Parida (Eds.), The Palgrave Handbook of Servitization (pp. 103–115). Cham: Palgrave Macmillan. doi.org/10.1007/978-3-030-75771-7_7

Åkesson, M., & Löfberg, N. (2021). Service-Dominant Logic: A Missing Link in Servitization Research? In M. Kohtamäki, T. Baines, R. Rabetino, A. Z. Bigdeli, C. Kowalkowski, R. Oliva, & V. Parida (Eds.), The Palgrave Handbook of Servitization (pp. 389–402). Cham: Palgrave Macmillan. doi.org/10.1007/978-3-030-75771-7_25

Du finns på sändlistan för CTF:s nyhetsbrev. Syftet med sändlistan är endast utskick av CTF:s nyhetsbrev. Önskar du inte fler nyhetsbrev avregistrerar du dig här: kau.se/ctf/nyhetsbrev.

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Linda Fridberg
Kommunikatör för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap