2021-06-23 12:15Nyheter

Nyhetsbrev 2, 2021, från CTF vid Karlstads universitet

Kvinna med eye-tracking-glasögon i butik

CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, är ett av världens främsta inom tjänsteforskning. Vi bedriver forskning i nära samarbete med näringsliv, offentliga organisationer, universitet och forskningscenter i hela världen. Vårt nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vår forskning och utveckling.

GLAD MIDSOMMAR & TREVLIG SOMMAR ÖNSKAR CTF:S FÖRESTÅNDARE
Vilken omställning! Sällan har väl vår forskning om beteendeförändring, tjänsteutveckling, ekosystem och offentliga tjänster varit så aktuell, relevant och tillämpbar som under det senaste året. Läs mer.

NY STUDIE OM HUR VARUMÄRKET PÅVERKAR KUNDERNAS UPPLEVELSER I HANDELN
Vi hör ofta hur viktigt det är att ha ett starkt varumärke, men hur påverkar egentligen ett varumärke upplevelsen av en tjänst? En nypublicerad studie visar hur kunders upplevelser av tjänstemöten påverkas av egenskaper hos varumärke, butik och kund. Genom att förstå det komplexa samspelet mellan dessa faktorer kan företag få en bättre förståelse och utifrån det designa unika kundupplevelser. Läs mer.

INNOVATION I EN FÖRÄNDERLIG TID PÅ FEMTE UPPLAGAN AV TJÄNSTEINNOVATIONSDAGEN
Innovation, transformation och hållbar utveckling i en föränderlig tid präglad av pandemin stod i fokus på 2021 års Tjänsteinnovationsdag. Deltagarna fick ta del av hur Vinnova, Ikea, Systembolaget och Ica Maxi arbetar med dessa frågor. Forskare vid CTF presenterade insikter från forskning och Svenskt innovationsindex 2020. Läs mer och se seminariet här

TILLIT OCH SAMSYN MELLAN ORGANISATIONER - NYCKELN TILL BRA SAMARBETEN
Sofia Molander har i sin avhandling ”Enacting, enabling, and embracing market orientation: A study of public–private dyads” undersökt hur kollektivtrafiken kan skapa en tjänst som tillfredsställer kundernas behov genom ett bra samarbete med leverantören. Läs mer.

INNOVATIVARE FÖRETAG STARKARE UNDER PANDEMIN ENLIGT SVENSKT INNOVATIONSINDEX
I dag släpps Svenskt innovationsindex 2020 där Ikea - för tredje året i rad - rankas som Sveriges mest innovativa företag och där Systembolaget avancerat mest i innovationsförmåga. Mätningen visar också på en genomsnittlig ökad innovationsgrad inom svenskt näringsliv och offentlig sektor och att mer innovativa organisationer ställer om för att klara effekterna av pandemin. Läs mer.

TVÅ RAPPORTER FRÅN HÄLSOLABB – LÄRDOMAR OCH FRAMTIDSBLICKAR
För ett år sedan initierades Hälsolabb - en arena för lärande och experimenterande som ska stödja omställningen till Nära vård. Nu har två rapporter släppts från satsningen. Klicka på länkarna för att läsa mer:

MÖT VÅRA NYA FORSKARE
Vi är glada över att välkomna: Christina Öberg, professor i marknadsföring, och postdoktorer Javaneh Mehran och Agnieszka Kitkowska till oss på CTF. Klicka på länkarna oven för att läsa mer om våra nya forskarkollegor.

PROFESSOR MED MÅNGFACETTERAT FORSKNINGSPERSPEKTIV GÅR I PENSION
Per Pettersson, professor i religionssociologi, har varit forskare och forskningsledare och studerat religion och samhällsförändringar i 26 år vid CTF. Läs mer.

SAVE THE DATE: CTF SEMINARIUM "THE CTF STORY"
Den 26 augusti bjuder CTF in till seminariet "The CTF story" kl. 13-14 via Zoom. Seminariet är öppen för alla intresserade. Det kostar inget att delta men anmälan krävs. Mer information och anmälningslänk kommer i början av augusti. Läs mer.

PUBLIKATIONER
Här är ett urval av våra senaste publikationer: Läs mer på ctf.kau.se.

  • Arsenovic, J., De Keyser, A., Edvardsson, B., Tronvoll, B., & Gruber, T. (2021). Justice (is not the same) for all: The role of relationship activity for post-recovery outcomes, Journal of Business Research, Vol. 134, pp. 342-351. doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.05.031.
  • Bolton, R. N., Gustafsson, A., Tarasi, C.O., & Witell, L. (2021) Managing A Global Retail Brand in Different Markets: Meta-Analyses of Customer Responses to Service Encounters, Journal of Retailing, Vol 97, Issue 1, doi.org/10.1016/j.jretai.2021.03.004.
  • Echeverri, P. (2021). Not so ‘Eco’Service Ecosystems: Value Co-destruction Practices Affecting Vulnerable Patients in Special Transport. Journal of Creating Value, Vol. 7(1), pp. 103-116. doi.org/10.1177%2F23949643211012137
  • Edlom, J., & Karlsson, J. (2021). Hang with Me—Exploring Fandom, Brandom, and the Experiences and Motivations for Value Co-Creation in a Music Fan Community, International Journal of Music Business Research, Vol.10, no.1, pp.17-31. doi.org/10.2478/ijmbr-2021-0003.
  • Klenner, N., Gemser, G., & Karpen, I.O. (2021). Entrepreneurial ways of designing and designerly ways of entrepreneuring: Exploring the relationship between design thinking and effectuation theory, Journal of Product Innovation Management(forthcoming) doi.org/10.1111/jpim.12587.
  • Skarin F., Wästlund, E., & Gustafsson, H. (2021). Maintaining or Losing Intervention-Induced Health-Related Behavior Change. A Mixed Methods Field Study. Frontiers in Psychology, DOI: 10.3389/fpsyg.2021.688192.

Du finns på sändlistan för CTF:s nyhetsbrev. Syftet med sändlistan är endast utskick av CTF:s nyhetsbrev. Önskar du inte fler nyhetsbrev avregistrerar du dig här: kau.se/ctf/nyhetsbrev.



Om Karlstads universitet

Välkommen till Karlstads universitet! Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.


Kontaktpersoner

Kommunikatör
Linda Fridberg
Kommunikatör för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap