2022-03-15 09:15Nyheter

Kompetensutveckling för personal inom förskola och skola 2022/2023

Porträtt på ett barn.

Karlstads universitet genomför och medverkar i olika uppdragsutbildningar för personal inom förskola, skola och vuxenutbildning. I nyhetsbrevet samlar vi aktuella utbildningar. Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra deltagare, arbetsgivare eller samverkanspartner eller för att vi tror att du har intresse av informationen och kanske vill tipsa kollegor om utbildningarna.

Utvecklingsprogram för skolutvecklare

Lärarlyftet

Mellan den 15 mars till 19 april pågår anmälan för kurser inom Lärarlyftet.

Fler kurser på uppdrag av Skolverket

Du har väl inte missat Akademin för kulturskolor?

Akademin för kulturskolor är en paketering av uppdragsutbildningar för landets musik- och kulturskolor. Kurserna vänder sig till pedagoger, ledare och rektorer och kan vara öppna för deltagare från flera kulturskolor eller skräddarsydda för en eller flera kulturskolor.

Fram till den 23 oktober pågår anmälan till rekryteringsutbildningarna:

Vi kan komma till din kommun eller region!

Följande utbildningar kan skolhuvdmannen boka kursplatser till och i dialog med oss kan kurserna även förläggas till er kommun eller region. Kontaktuppgifter till vår uppdragskoordinator Pia Sundgren Storm finns längst ner i nyhetsbrevet.

Nyfiken på att bli rektor?

Inom rektorsutbildningen finns många spännande program, kurser och nätverk. Just nu pågår bland annat anmälan till en rekryteringsutbildning för dig som är legitimerad förskollärare eller lärare och är nyfiken på att bli rektor.

Pia är vår uppdragskoordinator

Pia Sundgren Storm är sedan fyra år uppdragskoordinator på Karlstads universitet. Pia har arbetat många år inom grundskolan, både som förstelärare och inom en kommunal verksamhet som fokuserar på elever med olika funktionsvariationer.

Pia hjälper dig som är skolhuvudman när du vill skräddarsy kompetensutveckling för din personal och hon är också en länk mellan dig som är lärare och Skolverket då hon arbetar med att koordinera alla olika utbildningar som universitetet får i uppdrag att genomföra av Skolverket.

När du vill diskutera uppdragsutbildningar inom förskola och skola kontaktar du Pia Sundgren Storm, uppdragskoordinator hos uppdragsutbildningen vid Karlstads universitet, tel 0724-547 760, pia.sundgren-storm@kau.se

Pass på!

I höst hoppas vi återigen kunna erbjuda kurser inom programmering. Du vet väl att vi kan erbjuda oss att komma till din skola för att hålla utbildningen?
Kontakta Pia om du blir nyfiken.

Kontakt med uppdragsutbildningen

Uppdragsutbildningar vänder sig till yrkesverksamma som har en anställning i offentlig sektor, myndighet, företag eller organisation (ej enskild firma eller privatperson). Arbetsgivaren/Skolverket finansierar utbildningen och godkänner den antälldes deltagande i utbildningen.

Karlstads universitets uppdrags AB är Karlstads universitets helägda dotterbolag som sköter affärerna runt all uppdragsutbildning på universitetet. Uppdrags AB förmedlar, marknadsför, säljer, administrerar och kvalitetssäkrar uppdragen som genomförs av fakulteternas personal. Även uthyrning och användande av utrustning och labbmiljöer ingår i verksamheten. Bolaget förmedelar ett hundratal uppdrag per år vilket bidrar till universitetets externa finansiering med cirka 50 MSEK.

Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra deltagare, arbetsgivare eller samverkanspartner eller för att vi tror att du har intresse av informationen. Nyhetsbrevet skickas ut till en sändlista som bara innehåller epostadresser. Syftet med listan är enkom för utskick av nyhetsbrev från Karlstads universitets uppdrags AB.

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda. Karlstads universitet - vi utmanar det etablerade och utforskar det okända.

Kerstin M. Haraldsson
Kerstin M. Haraldsson
Kommunikatör för uppdragsutbildningen och rektorsutbildningen vid Karlstads universitet
Pia Sundgren Storm