2023-07-25 13:06Nyheter

Clear River Racing på anrika Silverstone

Studenter kring racingbil utomhusFormula Student, Silverstone, 2023.

Team Clear River Racing vid Karlstads universitet deltog under 17-23 juli i Formula Student, världens största studentprojekt. Karlstadslaget placerade sig bäst av de tre svenska team som deltog och kom på 31:a plats av totalt 63 lag.

I förra veckan åkte 33 studenter från Karlstads universitet till England för att tävla med sin egenutvecklade racerbil CRR23, som tagit över 26200 timmar att bygga. Under fredag, lördag och söndag genomfördes olika tävlingsmoment såsom acceleration, skid pad, sprint och endurance. I tillägg till dessa blev även bilens design, kostnad och presentation betygsatta. Utöver detta gjordes även en stor scruteneering (besiktning) av bilen för att säkra att den är gjord enligt reglerna och säker att köra.

Nöjd med lagets prestation

- Det var otroligt kul att få åka iväg på tävling och avsluta årets projekt tillsammans. Målet med resan var att få så mycket lärdomar som möjligt. Vi placerade oss som det bästa svenska universitetet, på en fin 31:a plats av totalt 63 lag.  Vi lyckades prestera otroligt bra på de statiska eventen, där vi placerade oss på en 13:e plats på Cost eventet (kostnadsredovisning) och sedan på en 21:a plats på Business Plan Presentation. Vi presterade väldigt bra även i scruteneeringen – en teknisk inspektion där bilens alla delar inspekteras och säkerhet granskas. Vi klarade dels den mekaniska delen på mer eller mindre första försöket och även ”scruten” av batterilådan. Tyvärr stötte vi på ett större problem med ett fabriksfel på våra inköpta inverterare under den sista delen av den elektriska ”scruten”. Det var ett problem som vi dessvärre inte hade tid att lösa, vilket ledde till att vi inte kunde delta i något av de dynamiska eventen. Trots att vårt mål självklart var att köra bilen, så är vi otroligt nöjda med vad alla i laget har presterat, säger Eric Johansson, en av projektledarna för årets Formula student vid Karlstads universitet.

Att tävla är stort

- Det betyder väldigt mycket att få tävla! Detta är den stora grejen som projektet går ut på. Att få åka iväg, testa och tävla med det vi har spenderat alla dessa timmar på det senaste året är verkligen stort, säger Eric Johansson.

Projekt från start till mål

Clear River Racing är ett projekt på Karlstads universitet som engagerar ett fyrtiotal studenter, där de flesta läser till civilingenjör och högskoleingenjörer med olika inriktningar. Med i projektet finns även studenter från ekonomi samt kommunikation och PR

- Många tror att Clear River Racing ”bygger en bil”, men det är så mycket mer än så, säger Caroline Adolfsson Åhs, rådgivare för Formula student vid Karlstads universitet. De ritar, konstruerar, finansierar och bygger en bil. De har över 150 samarbetspartners och utöver tekniskt kunnande behöver de kunna presentera och försvara sin affärsmodell om själva byggandet. Bilen ska kunna gå att producera. Komponenterna har de hittat från världens alla hörn. Ni ser dem i verkstaden, men de har hela världen som arbetsområde och när de är färdiga är de attraktiva på arbetsmarknaden. Vi är absolut nöjda med vår insats, studenternas engagemang och arrangemanget har varit jättebra.

Fakta

Formula Student går ut på att studenter från olika universitet runt om i världen bygger ensitsiga racingbilar och tävlar mot varandra. Projektet ger studenter chans att driva ett konstruktionsprojekt från start till mål. Det innebär en utomordentlig möjlighet till praktisk erfarenhet redan under utbildningstiden. Totalt deltog 63 universitet världen över i samma klass som Clear River Racing, varav tre var från Sverige (Linköpings universitet, Karlstads universitet och KTH). Bästa svenska universitet blev Karlstads universitet på en 31:e plats.

Eric Johansson  (Project Leader)
Phone:+46 70 344 4385
projectleader@clearriverracing.se

Daniel Olsson (Project Leader)