Karlstads universitet genomför och medverkar i olika uppdragsutbildningar för personal inom förskola, skola och vuxenutbildning. I nyhetsbrevet samlar vi aktuella utbildningar.
I augusti anordnade Karlstads universitet tillsammans med utbildningsförvaltningen och rektorerna i Stenungsunds kommun en ämnesdidaktisk dag för alla lärare som arbetar i grundskolan. Från universitetet reste nio lärare till Stenungsund och kompetensutvecklade 300 lärare.
Under dagen fick lärarna kompetensutveckling inom ämnesspecifik didaktik i svenska, svenska som andraspråk, engelska, moderna språk, specialpedagogik, matematik, samhällskunskap, SO, NO och det ämnesövergripande området estetiska lärprocesser. I det sistnämnda sammanflätades musik, bild och slöjd samman. Lärarna fick ta del av praktiskt arbete men även en vetenskaplig föreläsning om estetiska lärprocesser.
- För att skapa ett riktigt värde av en kompetensutvecklingsinsats, som en ämnesdidaktisk dag, så har vi tittat på de faktiska behoven och har förberett lärare och rektorer för att det ska bli en varaktig förändring och för att det ska skapas ett bestående utvecklingsarbete i klassrummet, säger Pia Sungren Storm, som är uppdragskoordinator på Karlstads universitet.
- Det har varit en fantastisk dag. Att alla rektorer är med och arrangerar är viktigt så det inte blir en förvaltningsidé. Att sätta in satsningen i ett sammanhang där rektorerna är med och äger satsningen är viktigt, säger Marie Wrethander, verksamhetschef för grundskola och anpassad skola i Stenungsunds kommun.
Pia Sundgren Storm är uppdragskoordinator på Karlstads universitet. Hon hjälper dig som är skolhuvudman när du vill skräddarsy kompetensutveckling för din personal och hon är också en länk mellan dig som är verksamhetschef, rektor och lärare. Hon arbetar också med att koordinera de olika utbildningar som universitetet får i uppdrag att genomföra av Skolverket.
Vill du skapa spännande och äventyrlig lek i förskolan?
Gör intresseanmälan redan idag!
Syftet med kursen är att utveckla en kritisk- och reflekterande pedagogik kring barns lek i förskolan. Utforska hur leken ur ett holistiskt perspektiv kan bli rörelserik, lustfylld och riskfylld, både inom- och utomhus, och hur lärverktyg kan skapa ett mervärde i den äventyrliga leken.
Få fördjupade kunskaper om lekens didaktik och teorier ur ett nationellt och internationellt perspektiv samt pedagogens roll och ansvar i relation till lek. Låt oss skapa en inspirerande lekmiljö för barnen!
Kursen planeras att genomföras på kvartsfart under hela våren med start i slutet av januari 2025.
Under våren 2024 genomförde Karlstads universitet föreläsning och workshops skräddarsytt för Arvika kommun. Nu öppnar vi upp erbjudandet för fler kommuner!
Personal från Arvika kommun vid föreläsning om konflikthantering i skolan 2024.
Under föreläsningar och workshops går vi igenom grundläggande kunskap om konflikter och konflikthantering som en del av skolans värdegrundsuppdrag och för social hållbarhet. Vi kommer också in på betydelsen av förebyggande arbete och ledarskapets betydelse samt konkret olika sätt att hantera elevers konflikter genom olika modeller och metoder.
På webbsidan visar vi exempel på fem olika upplägg för föreläsningar och workshops. Kontakta vår uppdragskoordinator Pia Sundgren Storm för en dialog om bästa upplägget för er.
Anmälan pågår till 15 oktober via antagning.se. Den kan även köpas av skolhuvudmän för att förläggas till en kommun eller region.
Du övar på att omsätta grundläggande matematiska kunskaper till undervisningssituationer lämpade för förskoleklass till årskurs 3. De matematiska områden som är i fokus är taluppfattning, aritmetik, algebra, problemlösning, geometri, sannolikhetslära och statistik.
Nu kan yrkesverksamma barnskötare samläsa med förskollärarprogrammet genom ett introduktionsår, ett insteg till förskollärarexamen. Kursen ger 15 hp och innehåller delar ur termin ett och två på förskollärarprogrammet. Anmälan pågår!
För några år sedan köpte Nyköpings kommun samläsningsplatser för barnskötare som kommunen ville vidareutbilda till förskollärare. Satsningen blev mycket lyckat och nu öppnar Karlstads universitet upp möjligheten för fler kommuner. Skolhuvudmän som vill veta mer kontaktar vår uppdragskoordinator Pia Sundgren Storm.
Förskollärares uppdrag att leda arbetet i arbetslaget är ett nytt uppdrag som många av de som är verksamma idag inte har med sig från sin förskollärarutbildning. Detta är ett uttryckt behov hos de förskollärare som vi på Karlstads universitet har haft kontakt med i samband med våra olika forskningsstudier. Såväl vår som andras forskning visar att pedagogers arbete och ansvar inte fördelas med utgångspunkt i utbildning. Trots Skolverkets formuleringar är den starka traditionen att fördela arbetet med utgångspunkt i jämlikhet och erfarenhet fortfarande dominant. Forskning visar att förskollärares kompetenser snarare ofta förminskas av både förskollärare och barnskötare. Forskningen visar också att det finns oklarheter bland förskolans pedagogiska personal gällande vad förskollärares ledarskap konkret innebär i praktiken och hur det relaterar till barnskötarnas uppdrag.
Anmälan pågår via kursens webbsida.
Du utvecklar ditt ledarskap och dina kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete så att du bättre kan leda arbetsprocesser som gör att du och din personal i ökad utsträckning når målen i läroplanen.
Det här är en uppdragsutbildning som kan köpas av skolhuvudmän till sin personal inför läsåret 2024/2025. Kontakta uppdragskoordinator Pia Sundgren Storm.
Kursen vänder sig till specialpedagoger, lärare och förskollärare och syftar till att deltagaren ska utveckla goda och för pedagogisk verksamhet relevanta kunskaper om särskild begåvning. Deltagaren ska genom teoretiska och praktiska perspektiv utveckla färdigheter i att upptäcka barn och elever med särskild begåvning samt i att organisera undervisning som stimulerar dessa barns och elevers lärande och personliga utveckling.
Vi har tagit fram ett koncept där kursen kan förläggas till en kommun om huvudmannen samlar tillräckligt många deltagare, våra utbildningsledare besöker då kommunen under ett antal besök som komplement till distansinslag som genomförs på lärplattformen Canvas. Studietakten beräknas till åttondelsfart, det vill säga 7.5 hp per läsår.
Kursen leds av Elisabet Mellroth, fil dr. i pedagogiskt arbete och affilierad forskare vid Karlstads universitet. Elisabet är lektor i STEM-ämnen och gymnasielärare matematik och kemi. Elisabet är även styrelseledamot i kommittéerna för International group of Mathematical Creativity and Giftedness samt European Council for High Ability (ECHA).
I kursen föreläser också Valerie Margrain, professor i pedagogikt arbete och koodinator för GiftED Doctoral Programme vid Karlstads universitet.
Uppdragsutbildningar är kompetensutveckling för yrkesverksamma som har en anställning i offentlig sektor, myndighet, företag eller organisation (ej enskild firma eller privatperson). Arbetsgivaren/Skolverket finansierar utbildningen och godkänner den anställdes deltagande i utbildningen.
Karlstads universitets uppdrags AB är Karlstads universitets helägda dotterbolag som sköter affärerna runt all uppdragsutbildning på universitetet. Uppdrags AB förmedlar, marknadsför, säljer, administrerar och kvalitetssäkrar uppdragen som genomförs av fakulteternas personal. Även uthyrning och användande av utrustning och labbmiljöer ingår i verksamheten. Bolaget förmedelar ett hundratal uppdrag per år vilket bidrar till universitetets externa finansiering med cirka 66 MSEK.
Du får det här nyhetsbrevet för att du är en av våra deltagare, arbetsgivare eller samverkanspartner. Nyhetsbrevet skickas ut till en sändlista som bara innehåller epostadresser. Syftet med listan är enkom för utskick av nyhetsbrev från Karlstads universitets uppdrags AB.
Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 17 300 studerande och 1 300 anställda.